Lean Canvas deel 2/3: oneerlijk voordeel, statistieken & doelgroep – Marketing Podcast
In het eerste deel(Lean Canvas #1) heeft u al kennis gemaakt met het onderwerp rond uw bedrijfsidee (d.w.z. probleem, oplossing en USP). In het tweede deel behandelen wij het grote momentum voor beleggers: de eerste kerncijfers. In feite vergeten veel mensen in de pitch dat het eigenlijk op hen aankomt als het op investeringen aankomt, ongeacht of het om banken of investeerders gaat. Daarna richten we ons op het oneerlijke voordeel. Dit helpt u om mensen nog sneller te overtuigen van u en uw bedrijfsidee. Daarna gaan we over naar deel 3(Lean Canvas #3) met de doelgroepen, naar marketing en financiën. Nu op Spotify!
Podcast aflevering op Spotify: Lean Canvas (2/3) Special
Terug naar overzicht:
Stream en leer nu gratis op:
- Spotify – Marketing Podcast
- ITunes – Marketing Podcast
- Amazon – Marketing Podcast
- Deezer – Marketing Podcast
- Google – Marketing Podcast
Korte marketingvideo’s: Lean Canvas
Meer marketing snippets? Volg ons ook op Youtube. Onderwerp van de week:
- Oneerlijk veld voordeel! + Jouw X als Y
- Kerncijfers: Bewijs je potentiële succes
- Doelgroepen: Avatars en eerste bewegers
Als sprekers laten we in onze workshop tot 200 deelnemers zien hoe ze een bedrijf kunnen opbouwen. Een onderdeel hiervan is het Lean Canvas. Een eenvoudige manier om bedrijfsideeën te ontwikkelen en te testen. Op de tweede dag presenteren 40 groepen hun bedrijfsideeën. Het is een beetje zoals “Höhle der Löwen”, de TV serie die je waarschijnlijk kent. Maar vóór de pitch moet er een solide bedrijfsidee zijn. In deze podcast aflevering, praten we over dat en andere dingen.
Oneerlijk veld voordeel! + Jouw X als Y
De aflevering begint met jouw (ultieme) “oneerlijke voordeel”. Simpel gezegd: Je hebt 10 jaar ervaring in de verkoop, wat anderen niet hebben. Of u kunt zelf online winkels ontwikkelen, wat slechts weinigen kunnen. Dit alles bespaart u tijd en geld en opent sneller deuren voor u. Of kortom: uw oneerlijke voordeel als oprichter! Voor je dat doet, hier is een tip om je 2 minuten tijd te besparen in je pitch! Met je “X als Y”. Simpel gezegd betekent dit: Uw business idee is een platform waar hondeneigenaren elkaar kunnen leren kennen. Je gebruikt hiervoor het bekende Tinder effect. Veeg naar rechts: Acceptatie. Veeg naar links: Afwijzing. Simpel gezegd. Dus in plaats van uitgebreid uit te leggen welke technische functies je gebruikt, zeg je gewoon: “Wij zijn de Tinder voor hondenbezitters”!
Kerncijfers: Kopers, productie, enz.
In echte investeerder pitches, velen praten over hun idee voor 8 minuten en over cijfers voor 1 minuut – verkeerd! In deze aflevering laten we u zien hoe belangrijk alleen al het veld “kengetallen” is in het Lean Canvas. Simpel gezegd, het gaat allemaal om het berekenen van potentieel! Voorbeeld: U opent een stijlvolle levensmiddelenwinkel in de stad met veganistische snacks. Dan vraag je jezelf af, bijvoorbeeld: Hoeveel mensen zijn er in de onmiddellijke, wijde omgeving die zouden stoppen voor veganistische snacks? Zo ja, hoe vaak zouden ze langskomen? Hoe hoog kunt u de prijzen vaststellen, ook in verhouding tot de concurrentie? Hoe groot is de veganistische competitie in het algemeen? Hoeveel verkoopt uw directe concurrentie? Dit zijn allemaal belangrijke kengetallen die investeerders (en banken) een snel inzicht geven in uw sector en uw potentieel.
Doelgroepen: Avatars en eerste bewegers
Wie is echt belangrijk voor uw latere marketingmaatregelen? De meest gemaakte fout in pitches: doelgroepen van 20-99 jaar. Fout! Uw doelgroep moet nauwkeurig zijn. In het ideale geval creëer je avatars, d.w.z. een exacte beschrijving van de persoon. Deze exacte, specifieke beschrijving biedt vele voordelen. Van meer gerichte reclamebudgetten tot een exact adres. We zullen u het voorbeeld van Amazon laten zien. Begonnen als een boekhandel met ambities om alles aan iedereen te leveren. In het begin was de doelgroep heel precies. Inzicht in doelgroepen en avatars van het Lean Canvas, oftewel de bedrijfsbasis. Ook, eerste verhuizers! Zij helpen u om uw bedrijfsidee sneller te vestigen door voor u een multiplicator te zijn. Leer wat dat betekent in deze aflevering van de Marketing Podcast!
Lean Canvas Special: Alle Onderdelen
Hier vindt u een overzicht van alle onderdelen van de Lean Canvas Special:
Deel: Probleem, oplossing en USP
Deel 1: Probleem, oplossing en USP
Deel: Marketing en Financiën
Deel 3: Marketing en Financiën