Word een social media marketing manager: Wat moet je kunnen doen? Beroep & Taken

Het beheer van sociale media is een echt complex domein geworden. De ontwikkeling van sociale netwerken heeft veel innovaties met zich meegebracht. Strategieën, communicatiegedrag, hele apps en platforms. Om een social media marketing manager te worden, moet u over een aantal vaardigheden en bekwaamheden beschikken. In principe moet je een passie hebben voor sociale media en marketing/reclame. Social ads, social SEO, native ads, copywriting, CPC pricing, CPM en CTR. Hier zijn de vaardigheden die je nodig hebt.

Reclameteksten: duidelijke boodschap, creatief verpakt

Het doel van elke social media manager is het promoten van content. Via deze outreach kunt u mensen warm maken voor een merk of product en hen uiteindelijk omzetten in loyale klanten. Zo bouwt u merkimago en autoriteit op voor uw klanten. Dit is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Houd uw doelgroep in gedachten bij alle overwegingen, planning en latere methoden, strategieën en activiteiten. Voor hen doe je wat je doet als social media manager!

  1. Uw inhoud moet een algemeen verhaal vertellen (PR)
  2. Je dagelijkse inhoud ook, verhalen vertellen is zo belangrijk
  3. Inhoud moet vragen beantwoorden of gewoon boeiend zijn
  4. Houd uw berichten altijd eenvoudig
  5. Authentieke inhoud (aandacht: merkimago)
  6. Bevorderen van communicatie / interactie

Tijdbeheer: planning van campagnes en deadlines

Als je als social media manager aan de slag wilt, spelen roosters een grote rol voor je. Ten eerste maak je vaak deel uit van een grotere campagne. U werkt dus samen met, of onder de hoede van, het grotere bureau of de marketingafdeling. Daarom is het belangrijk om op schema’s en deadlines te letten.

Een redactioneel plan voor uw activiteiten is een uitstekende manier om de vinger aan de pols te houden en ervoor te zorgen dat alle taken op tijd worden uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat content op tijd en synchroon met andere media-activiteiten verschijnt, maken veel managers gebruik van social media tools. Zij helpen u alle inhoud te organiseren die u hebt gepland en gecreëerd. Op deze manier zorgt u als nieuwe social media marketing manager voor consistente, kwalitatief hoogwaardige content. Ook raakt uw community gewend aan de tijd en interacteert vaker met de content die u publiceert voor uw klanten en cliënten.

  • Timing: Coördinatie met andere deelnemers aan de campagne
  • Deadlines: naleving van deadlines en regelmatige inhoud

Passie: voortdurende ontwikkeling en opleiding

Sociale mediatrends komen en gaan, net als sociale netwerken, zoals te zien is aan de evolutie van sociale netwerken. Wat een maand geleden uitstekend werkte voor een bedrijf, werkt volgende maand misschien niet meer.

Als aspirant social manager moet je altijd bereid zijn om te leren. Je moet leven met een voortdurend veranderende wereld van sociale media, ervan houden en dus voortdurend en quasi onmiddellijk nieuwe ideeën en concepten ontwikkelen.

Leg elk moment vast

Marketing: inhoud, multichannel en SEO

U hebt al zoveel gelezen over contentmarketing en SEO (zoekmachineoptimalisatie) op onze blog over sociale media, waarom? Omdat het zo belangrijk is!

Net zoals je SEO-teksten leert schrijven in e-commerce, heb je als social manager een even stipte manier van communiceren nodig. Dit betekent denken in termen van trefwoorden. Zoals u reeds in het eerste deel over “Reclameteksten: duidelijke boodschap, creatief verpakt” hebt gelezen, geldt het volgende: “Houd uw boodschappen altijd eenvoudig”. Zoals in alle marketing- en PR-communicatie vat je de inhoud meestal samen tot het belangrijkste van het belangrijkste.

Een simpele stap als oefening, wat zijn de belangrijkste 3 feiten?

  1. Feit
  2. Feit
  3. Feit

Dit wordt voorafgegaan door een trigger, bijvoorbeeld een activerende vraag, zoals u ook leerde in de eerste paragraaf over “reclameteksten”.

  • Ken je XY al?
  • XY kan feit #1
  • Feit #2
  • Feit #3

Je hebt dan al een eerste, samenhangende communicatie, die je vervolgens kunt verpakken in een uitgebreidere social media-advertentie.

Tip! Iedereen weet over sociale advertenties, maar weet je over native ads? Lees hier meer over Native Ads.

Social Media Manager: in loondienst of als zelfstandige?

Is dat alles? Nee, natuurlijk niet!

Nu komt de cruciale vraag: Probeer je het alleen, als freelancer, of ga je naar een social media bureau? Niemand kan deze vraag voor u beantwoorden.

Job: Manager in een agentschap

De baan in een agentschap is zeker de meest creatieve. Als eigenaar of zelfstandige social media manager krijgt u te maken met personeelszaken, financiën en belastingen, maar ook met afspraken met notarissen en banken en veel nachten doorwerken, ook in het weekend. Als u zelfstandige wilt worden, hebben wij enkele tips voor u!

Als werknemer in een agentschap heb je het meeste klantencontact. Door het brede en bestaande netwerk, heb je de kans om voor grote, bekende klanten te zorgen.

In de baan en het beroep van de social media manager zelf varieert het takenpakket en de mogelijkheden sterk. Denk maar aan de verschillende sociale netwerken en hun specifieke kenmerken en doelgroepen:

  • TikTok
  • Instagram
  • Facebook
  • Youtube

Natuurlijk ook: Pinterest, Twitch, Snapchat, LinkedIn, enz.

Daarnaast zijn er de verschillende gespecialiseerde afdelingen, van communicatie en conceptie tot planning en monitoring van de campagne.

  • Communicatie met de klant
  • Concept en creatieve ideeën
  • Strategieontwikkeling en methodologie
  • Planning en uitvoering van de campagne
  • Monitoring en prestatiemeting
  • Uvm.

Zelfstandige: Freelance Sociaal Manager

Optie B is zelfstandige worden. Natuurlijk zijn wij niet de juiste contactpersoon hiervoor. Maar als u op zoek bent naar inspiratie, raden wij u aan eerst te luisteren naar de ervaringen van degenen die reeds met succes ondernemingen hebben opgericht.

Aanbeveling voor een boek: Voor de ondernemersgeest

Een boek dat wij u kunnen aanbevelen is “Rijker dan de Geissens” door Alex Fischer. De naam zegt het al. Het goede aan deze boek aanbeveling. Je kunt het audioboek gratis krijgen op Spotify en iTunes. Zo kun je onderweg leren wat het betekent om ondernemer te zijn, om er een te worden. Je leert meer over geld, geldstromen, belastingen. Als u wilt luisteren, hier zijn de links voor de podcast op Spotify en iTunes.

Addendum – Omdat er via e-mail een paar vragen binnenkwamen of Alex Fischer een gerenommeerd expert is voor belastingtips, is hier een extra artikel over Alex Fischer gerenommeerd?

Met een knipoog natuurlijk, ja!

Wij willen u er alleen van bewust maken dat u het onderwerp ondernemer en belastingen serieus moet nemen.

Informeer altijd naar de reputatie van mensen voordat u naar tips luistert.

Youtube kanaal: Financiën en belastingen

Zelfstandig zijn betekent niet alleen dat je je met de “leuke” dingen kunt bezighouden. De belangrijkste zaken voor u zijn financiën en belastingen. De belastingdienst zal niet blij zijn als u door grove nalatigheid problemen veroorzaakt. Daarom moet u zich grondig informeren over belastingen en financiën voordat u met uw bedrijf begint.

Natuurlijk kunt u ook goede financiële tips vinden op het YouTube-kanaal van Alex Fischer. Maar ik kan ook het kanaal Finanzfluss van harte aanbevelen. Hier kunt u veel leren over de basisbeginselen, waaronder aandelen, ETF’s en nog veel meer. Afhankelijk van de details waarin u geïnteresseerd bent! Natuurlijk kunt u op het kanaal Finanzfluss ook basistips vinden, bijvoorbeeld over belastingaangifte, inkomstenbelasting en nog veel meer. Hier vindt u de link naar beide kanalen:

Leestips in de Social Media Blog

In onze social media blog vindt u nog meer dan tweehonderd artikelen over het onderwerp social marketing. Wij hebben hier een aantal belangrijke aspecten voor u bijeengebracht in de vorm van een verzameling links.

Veel succes met het worden van een Social Media Marketing Manager!

Sociale media netwerken: Lijst

Na de social media netwerken vindt u gedetailleerde tips over speciale onderwerpen die u bezig zullen houden in uw werk als social media manager, zoals social ads, native ads, maar ook SEO en social SEO. Maar eerst, een overzicht:

Sociale advertenties: voorbeeld Facebook

Hoe werken advertenties? Het belangrijkste is de Facebook Pixel. Het verzamelt gegevens over doelgroepen, bezoekers en fans. Wij kunnen deze gegevens gebruiken om gerichte advertenties op Facebook te plaatsen. De Facebook Pixel helpt u om uw sociale advertentiebudget optimaal in te zetten. Hier hebben we alles samengevat wat u moet weten over de Facebook Pixel. Conversion Campaigns’, ‘Custom Audiences’ uit uw winkel, ‘Dynamic Ads’? U kunt dit allemaal alleen doen als u de Facebook Pixel gebruikt. U hebt de pixel ook nodig om bepaalde metriek te herkennen, zoals “Cost Per Lead” of “Cost Per Conversion”.

Productie van inhoud: tekst, video, foto

Social media video’s voor YouTube, Facebook en Instagram – In de verschillende facetten en voorbereid voor de verschillende doelgroepen, zorgen video’s ervoor dat producten op de markt komen en hun kopers vinden, ongeacht of het wordt gefinancierd door reclame of helemaal vanzelf ontstaat door viraliteit (mond-tot-mondreclame). Film is tegenwoordig de alfa en omega! Vooral met de extreem toegenomen bandbreedtes van mobiele technologieën kunnen video’s overal worden geraadpleegd. U kunt zelfs YouTube-video’s streamen terwijl u in de natuur wandelt. Innovatieve bedrijven en ondernemingen gebruiken dit extreme voordeel voor nieuwe kopers en nieuwe doelgroepen. De verscheidenheid aan video’s is zeer groot, van imagofilms en lookbooks tot advertenties en verklarende films. Marketing en reclame kunnen ook op vele manieren in de wereld worden gebracht. Een gespreksonderwerp worden is het grote doel van bedrijven. Ons bureau helpt u om een gespreksonderwerp te worden.

E-commerce: het draait allemaal om verkoop

Hoe werkt e-commerce? Vandaag nemen we de voordelen, maar ook de risico’s van e-commerce onder de loep. Hoe werken de huidige marketingstrategieën in de elektronische handel? Van basis opzet tot marketing via zoekmachine optimalisatie (SEO) tot adverteren op Google (AdWords), social media marketing maar ook social ads op Facebook, YouTube en Instagram maar ook social SEO. Wat zijn de trends in online marketing? Wij tonen u de huidige e-commerce marketing strategieën en maatregelen!

  • E-commerce

Adwords: Multi-channel promoties

Zij die meer kunnen, verdienen meer geld, dat is zeker. Ontdek hier hoe u aan de slag kunt met het onderwerp “adverteren op Google” of beginnen met AdWords. CPC, CPM, AdWords, impressies, clicks,… veel technische termen! Vandaag willen we Google Ads heel eenvoudig uitleggen, aan de hand van de meest gestelde vragen. Hoe werkt adverteren op Google? Hoe plaats ik advertenties op Google? Wat doen Google AdWords echt? Als agentschap voor Google over het specifieke onderwerp reclame, doelgroepen, targeting en marketingcampagnes, krijgen wij elke dag veel vragen. Wij hebben de belangrijkste verzameld en willen ze hier voor u beantwoorden. Hoe adverteren op Google werkt, zoekmachinemarketing (SEM), stap voor stap uitgelegd.

  • Google Adwords

Native Ads: Display Netwerk

Native ads (ook wel native display ads genoemd) verwijzen naar alle betaalde advertentieformaten die discreet als advertenties worden aangeduid. Native advertising is gewoon reclame die er niet uitziet als reclame. Native ads hebben kleine nadelen, maar vooral voordelen. Wist je dat al? Volgens een white paper van AppNexus is de CTR van native display advertising gemiddeld 8,8 keer hoger. Volgens Forbes neemt de aankoopintentie met 18% toe bij native ads. Wij meten ook altijd een hogere CTR in onze klantprojecten. Waar heeft dit mee te maken? Personalisering van inhoud, storytelling en meer discrete communicatiekanalen: referral marketing. Waarom Native Advertising? Wat is native advertising? Wat is reclame?

  • Native Advertenties

SEO: Zoekmachineoptimalisatie voor Google & Co.

Zoekmachine optimalisatie, hoe werkt het eigenlijk? Vandaag willen we dieper ingaan op het onderwerp zoekmachine-optimalisatie, of SEO. Zodat u begrijpt hoe het mechanisme (PageRank) en het algoritme achter zoekmachines als Google of Bing, Yandex en Duck Duck Go werken. Natuurlijk met een duidelijke focus op Google, de grootste zoekmachine ter wereld. Miljarden zoekopdrachten worden elke dag gestart via Google, dit is waar de zoektocht naar informatie begint, maar ook waar de aankoop van producten begint. Momenteel worden dagelijks ongeveer 3,45 miljard zoekopdrachten gegeven. Zoekmachineoptimalisatie is dus interessant voor de hele sector van de elektronische handel!

  • SEO: Zoekmachine Optimalisatie

Sociale SEO: Youtube & Co.

Na ons grote editorial over het onderwerp “basis zoekmachine optimalisatie”, wilden we vandaag dieper ingaan op het onderwerp “zoekmachine optimalisatie” op sociale netwerken zoals Facebook, YouTube en Instagram! In principe gaat het hier ook om “keyword” optimalisatie. Wij hebben het echter vaak over “zoekmachineoptimalisatie” op sociale netwerken wanneer wij vragen van klanten krijgen. Door de gerichte planning en voorbereiding van koppen, beschrijvingen, hashtags kennis voor het benoemen van bestandsnamen. Hoe kunt u uw eigen social media-project optimaliseren?

  • Sociale SEO