Social Media Marketing Doelen: 9+1 Strategie voor strategisch succes
Social Media Marketing Doel – Wij geven u een gratis inzicht in de strategie doel het stellen van een social media marketing bureau. Wat is nu precies het grote doel van social media marketing? De materie rond sociale netwerken is zo nieuw dat er nauwelijks sprake is van een gefundeerde langetermijnexpertise. Terwijl socialemediabeheerders zich langzaam hebben aangepast aan Facebook, wordt YouTube een beetje begrepen, is er al weer Instagram en staat TikTok al in de startblokken. Daarnaast zijn er ook bepaalde netwerken die hun doel dienen voor specifieke doelen, bv. Twitter voor public relations, LinkedIn voor het aanspreken van B2B-klanten en Wechat voor de Aziatische markt. Verschillende sociale netwerken brengen hun eigen individuele uitdagingen met zich mee. Niet alleen de individuele sociale netwerken, maar ook de verschillende bases voor producten, diensten, bedrijven en merken.
- Wie stuurt zijn informatie?
- Wie moet worden bereikt?
- Wat zijn precies de doelstellingen van de sociale-mediamarketingstrategie?
Als social media bureau richten wij ons op tien doelen, afhankelijk van de klant en het project, met verschillende uitwerkingen en prioriteiten. Alle doelstellingen zijn onderling verbonden, wederzijds afhankelijk, bevorderen elkaar, maar kunnen ook een negatief effect op elkaar hebben. Daarom is het zo belangrijk om je bij het opzetten van je eigen social media-kanaal vanaf het begin te richten op een doelgericht concept. Laten we de afzonderlijke doelstellingen eens in detail bekijken.
Vergroot de naamsbekendheid bij een specifieke doelgroep
De A&O voor elk bedrijf, de absolute focus, is het vergroten van de eigen naamsbekendheid binnen een specifieke doelgroep. Afhankelijk van de doelgroep verschilt de keuze van sociale netwerken. Van het ene uiterste, het modebedrijf met wereldwijde vertegenwoordigers en winkels in elke grote stad, het grote massapubliek van kinderen tot senioren, verschilt de keuze van strategie en sociale netwerken van het andere uiterste, het grote bedrijf met een uitstekend B2B-businessmodel, volledig zonder particuliere klanten en grote publieke aandacht. Het werk is hier toegespitst op specifieke sociale netwerken en public relations. Heel anders dan het grote modebedrijf, dat leeft van dagelijkse publicaties, steeds wisselende visuals, wedstrijden, tot evenementen in de plaatselijke winkels. Influencer marketing voor een breed publiek, tv-evenementen en de exploitatie ervan voor Instagram, YouTube, Facebook en nog veel meer.
Uiteindelijk gaat het echter altijd om meer klanten, meer prospects, meer bereik.
Hoe meer er over het eigen merk wordt gesproken, hoe vaker het wordt genoemd, hoe meer klanten op het merk zullen terugvallen wanneer zij het nodig hebben. Daarom is een van de absolute prioriteiten voor bedrijven die aan social media marketing willen doen, het vergroten van hun eigen naamsbekendheid.
Sociale media strategie: Lees meer
- Strategie ontwikkelen: A-B-C analyse
- Strategie ontwikkelen: Concurrentie en regio’s
- Youtube Marketing Strategie
- Facebook Marketing Strategie
Werf nieuwe klanten en genereer fans
Hoe bereik je naamsbekendheid in sociale netwerken? Door fans te genereren, d.w.z. mensen die u volgen, verhoogt u de aantrekkelijkheid van uw socialemediakanaal, uw merk en bevordert u uiteindelijk de werving van nieuwe klanten.
De term sociale-mediamarketing omvat reeds het grote begrip marketing. Marketing zelf omvat vele disciplines. Vanuit hun studie zijn veel social media managers zeker nog bekend met de klassieke bedrijfstermen rond product- en prijsbeleid, maar ook publiciteit. Marketing houdt zich niet alleen bezig met reclame, maar ook met psychologische en economische aspecten. Deze factoren spelen ook een belangrijke rol in sociale netwerken.
Om nieuwe klanten te genereren, moet het primaire doel zijn fans te genereren. Zelfs de eerste 100 fans moeten door kleine bedrijven als zeer waardevol worden beschouwd. Zij zijn de eerste 100 merkverdedigers die hun merk bekendheid kunnen geven door aanbeveling, maar ook door interactie. Hoe groter de gemeenschap wordt, hoe meer mensen erover zullen praten, het merk in berichten zullen noemen of zelfs positieve of negatieve beoordelingen zullen geven. Hoe meer mensen over uw merk praten, hoe belangrijker het wordt gevonden. Uiteindelijk is het juist deze vergroting van uw eigen bereik die u de nieuwe klanten zal opleveren die u in het begin in uw doelstelling had opgenomen.
Interactie met klanten / klantenbinding vergroten
Wat sociale netwerken zo sterk maakt, is het veranderde communicatiemodel. In het verleden waren er starre structuren, van het PR-bureau tot de uiteindelijke output in tijdschriften of op TV. Vandaag de dag kan elk bedrijf zelf een omroep worden en zo ook zorgen voor dagelijkse interactie met zijn eigen publiek. Hoe vaker het eigen merk wordt waargenomen, hoe meer het in de hoofden van de mensen verankerd is. We hebben dit reeds besproken in het deel over het werven van nieuwe klanten. De volgende stap is het behouden van onze nieuw verworven fans en klanten. Het gaat er ook om diegenen te overtuigen die nog geen beslissing hebben genomen over ons product of onze dienst. Communicatie is de hoogste norm en het derde doel voor social media planning.
Wat maakt een gemeenschap succesvol? Conversaties, interacties, opmerkingen, “vind ik leuk”, beoordelingen, elke vorm van interpersoonlijke communicatie. Hoe meer wij aanwezig zijn, b.v. door commentaar te geven en vragen te beantwoorden, hoe meer wij de gemeenschap betrekken via enquêtes of andere middelen. Hoe meer de gebruikers zich serieus genomen voelen. Het maakt niet uit of het het grote idool, de influencer of het grote merk is, in dit geval jij! Gebruikers willen toegevoegde waarde en ze willen gewaardeerd worden. Hou dat in gedachten wanneer je je doelen stelt.
Om überhaupt nieuwe onderwerpen te kunnen triggeren, hebben zij voortdurend nieuwe inhoud nodig. Om interactie aan te moedigen, moet je dagelijks interactie hebben met je fans. Regelmaat maakt veel verschil. Bijvoorbeeld de ochtendpost met inspiratie voor outfits in het dagelijks leven en ’s avonds de special features voor vakantie tot avondjurk. Elke dag is er nieuwe inspiratie en elke dag kunnen de fans met elkaar interageren.
Stijging van de omzet
Nadat we het hebben gehad over onze doelstellingen van het genereren van fans, of het werven van nieuwe klanten, en interactie, d.w.z. regelmatig uitwisselen en bijblijven op ons social media-kanaal, komen we nu bij het centrale economische argument voor social media-marketing, de stijging van de verkoop.
Het doel om de verkoop te verhogen wordt door zowat alle bedrijven op sociale media nagestreefd.
- Hoe kunnen we de verkoop in de online winkel verhogen?
- Hoe kunnen we meer nieuwsbriefinschrijvingen krijgen?
- Hoe kunnen we digitale producten nog beter in de markt zetten?
- Hoe trekken we fans naar onze lokale winkels?
Om de verkoop te optimaliseren, is er de beschreven weg van organische groei, maar ook de mogelijkheid van reclame. Advertenties kunnen uiterst nauwkeurig worden gecontroleerd via een aantal opties in de advertentiemanager. Een klein voorbeeld: voor vastgoedbedrijven kan reclame op Facebook apart worden gericht en geplaatst, vrouwen van 45 tot 50 jaar, 50 tot 55 jaar, maar ook mannen. Deze doelgroepen kunnen op hun beurt in verschillende clusters worden onderverdeeld: sommigen zijn vrijetijdsgericht, anderen zijn geïnteresseerd in geld sparen en beleggen. Voor alle doelgroepen worden verschillende kleine advertenties ontworpen, die vervolgens in een split test tegen elkaar worden uitgetest. De advertenties die de meeste deals opleveren, krijgen meer budget.
Of het nu gaat om organische verkoop of gerichte verkoop via advertenties, met name de inhoud, d.w.z. de foto- en video-inhoud maar ook de tekst of het gebruik van bepaalde systemen, speelt een grote rol. Welke beeldtaal is overtuigend en welke beeldtaal brengt de gewenste effecten? Niet alleen voor ons doel om de verkoop te verhogen, maar ook voor andere social media marketing doelen zoals
Veel bedrijven groeien en zijn wanhopig op zoek naar gekwalificeerd personeel. Veel bedrijven verdwalen in de klassieke portaalsites voor vacatures. Vooral als u geen 200 vacatures direct beschikbaar heeft zoals grote bedrijven, maar misschien maar drie. Maar zelfs met 20 vacatures zijn er redenen waarom het de moeite loont over te schakelen op sociale-mediamarketing voor personeelswerving, omdat personeelsadvertenties duur zijn.
Een belangrijk doel in uw social media-strategie moet zijn om personeel te werven. Want in sociale netwerken vind je niet alleen oudere en ervaren krachten, vooral het jonge publiek voelt zich hier thuis. Jonge mensen motiveren voor een beroepsopleiding, een stage in het agentschap of zelfs voor een vaste aanstelling in het bedrijf. Sociale netwerken zijn uitstekend voor het vinden van personeel.
Aan de ene kant kunt u uw eigen gemeenschap gebruiken om personeel te werven. Veel mensen kennen vrienden die op zoek zijn naar een baan en bevelen u als bedrijf aan. Dit kan u niet alleen een goede sollicitatie opleveren, maar misschien zelfs een nieuwe fan! Hier kunt u zien hoe krachtig het is om uw eigen social media community op te bouwen, niet alleen om de verkoop te verhogen en nieuwe klanten te werven, maar ook om uw bedrijf aan te bevelen bij vrienden, bijv. bij het zoeken naar een baan. Aan de andere kant kunt u natuurlijk ook terugvallen op advertenties, hier investeert u een klein budget, maar daar staat tegenover dat u zeer gericht op doelgroepen kunt afgaan. Als u bijvoorbeeld nieuwe stagiairs zoekt in de omgeving van Berlijn, kunt u de advertentie precies voor de omgeving van Berlijn optimaliseren, jongeren tussen 16 en 19 jaar selecteren, u kunt zelfs rekening houden met interesses, bijvoorbeeld als ze afkomstig zijn uit de onroerendgoedsector, de meubel- of zelfs de sportindustrie en de sociale media voor modebedrijven. Op die manier kunt u nog gerichter en goedkoper nieuw personeel vinden.
Service en ondersteuning voor vragen en suggesties
Op het gebied van klantenbinding is service en ondersteuning natuurlijk een absolute A&O en daarom ook een van hun doelstellingen voor de social media marketing strategie.
Sociale netwerken zoals Facebook, YouTube en Instagram zijn ideaal voor interactie met uw eigen doelgroep. Of het nu gaat om geïnteresseerden, nieuwe klanten of vaste klanten, ze kunnen allemaal 24 uur per dag informatie inwinnen over producten, nieuws opvragen of zelfs vragen stellen.
Bij de personeelsplanning moet dus ook rekening worden gehouden met het communautaire beheer. Het gaat niet alleen om het publiceren van nieuwe inhoud, ook service speelt een grote rol. Voordat producten direct worden geretourneerd of voordat aankopen überhaupt niet meer mogelijk zijn, kunnen gebruikers zich onafhankelijk en direct informeren. Je moet altijd een medewerker hebben voor alle vragen, want als vragen niet worden beantwoord, zal dit worden opgemerkt door andere gebruikers en zullen ze in de eerste plaats geen interactie hebben met je kanaal. Als andere gebruikers zien dat u op vragen reageert, zullen ze zich ook aangemoedigd voelen om een vraag te stellen als ze geïnteresseerd zijn in uw product of dienst, maar nog niet helemaal overtuigd zijn.
Zoals u kunt zien, zijn alle doelstellingen van onze social media-strategie onderling afhankelijk. Houd daarom een overzicht van alle aspecten en weeg, afhankelijk van uw interne capaciteiten, af in welke van de doelstellingen u meer of minder personele middelen investeert.
Markt- en opinieonderzoek: crowdsourcing
Wie voldoende capaciteit heeft, kan ook zijn eigen socialemediakanalenportfolio gebruiken voor marktonderzoek. Terwijl vroeger 1.000 mensen moesten worden gebeld door 20 medewerkers om een beeld te krijgen van een bepaalde mening, volstaat het vandaag om een enquête te starten op Instagram of Facebook. Als de eigen gemeenschap groot genoeg is, krijgt men voldoende feedback om het eigen product verder te ontwikkelen of om nieuwe producten vooraf te optimaliseren.
Wat marktonderzoek betreft, kunt u niet alleen vragen stellen om te wachten op feedback van uw fans, u kunt ook gebruik maken van de bestaande
Maar marktonderzoek houdt niet op bij uw eigen community; de social media-kanalen van uw concurrenten zijn natuurlijk ook publiek toegankelijk. Wat doen hun concurrenten? Wat vinden de fans van hun concurrenten leuk en wat kunt u misschien in uw concept verwerken? Deze en andere vragen kunnen worden gesteld bij het bekijken van andere sociale mediakanalen. Hieruit kunnen dan weer waardevolle inzichten worden gehaald, wat marktonderzoek uiteindelijk tot een van de grote doelen van social media-marketing maakt.
Invloed in sociaal web en PR
Nog maar een decennium geleden was er een duidelijk zender-ontvanger model. Weinig media hadden een groot bereik en velen probeerden zich binnen deze media te plaatsen. Elke vorm van communicatie moet uiteraard dienovereenkomstig worden aangepast. Dit betekent dat de vormen van informatie moeten worden veranderd. Een onmiddellijke en directe mededeling van de eigen mening of van de eigen gewenste inhoud was niet mogelijk. Het maakt niet uit of het het type is of de hoeveelheid. Door de transformaties van Web 2.0 en de daarmee gepaard gaande ontwikkeling van sociale netwerken is dit model fundamenteel veranderd. Vandaag kan iedereen gratis en zonder vertraging een wereldwijd publiek bereiken. Als je de juiste inhoud plaatst, krijg je snel aandacht. Uitgeven vereist niet langer een groot medium, alleen een platform dat voor iedereen gratis toegankelijk is.
Er zijn grove voorbeelden, bijvoorbeeld uit de politiek. De Amerikaanse president gebruikt het sociale netwerk Twitter als zijn kanaal. Terwijl persvertegenwoordigers van gerenommeerde kranten en tv-stations bij hem in de rij moeten staan, deelt hij zijn mening meerdere malen per dag via Twitter. Hij kan zijn woorden rechtstreeks en onvervalst publiceren. Dit is een complete paradigma verschuiving. Denk maar aan het fenomeen van de beïnvloeders. 19-jarigen, 20-jarigen die miljoenen fans achter zich krijgen door hun ijverige werk. Zonder een groot netwerk, zonder de hulp van TV of tijdschriften. Een compleet nieuwe wereld.
Dit is precies wat social media onmisbaar maakt als PR-instrument en de directe stroom van informatie een van de doelstellingen voor uw social media-concept. En het gaat niet altijd over grote wereldpolitiek, je kunt alledaagse boodschappen sturen zonder beperkt te worden. Van een kleine spaaractie op vrijdag tot een verandering in het team. Alle soorten informatie kunnen rechtstreeks en onmiddellijk naar het publiek worden gezonden.
Observatie van de wedstrijd
Wat doet uw concurrentie? In plaats van werknemers naar de winkels van de concurrentie te sturen, zoals in de Hollywoodfilm, volstaat het tegenwoordig om een kijkje te nemen op de sociale-mediakanalen van de concurrenten.
- Waar zie je zelf de nieuwe trends?
- Welke video’s of foto’s werken erg goed voor hen? Hebt u al nieuwe functies ontdekt, zoals winkelen op Facebook en Instagram?
- Hoe laat je YouTube werken?
- Hoe stuurt u gebruikers naar de online winkel?
- Maakt onze concurrentie gebruik van reclame en zo ja, hoe?
Zo open als u bent in uw strategie met uw publiek, zo open is ook uw concurrentie. Daarom is een van de grote doelen in social media marketing om altijd de concurrentie in de gaten te houden. Op die manier kunt u uw eigen online aanwezigheid voortdurend verbeteren, of het nu gaat om sociale media of de weg naar de online winkel. Neem daarom het monitoren van concurrenten op in uw social media-concept.
Zoals altijd zijn alle doelstellingen nauw met elkaar verbonden, de gegevens van het marktonderzoek binnen onze community, de informatie die we krijgen van de social media kanalen van onze concurrenten, dit alles vloeit uiteindelijk voort in de optimalisatie van onze aanwezigheid. Denk terug aan onze eerste social media marketing doelstelling, naamsbekendheid. Om onze successen te blijven optimaliseren, moeten we ook steeds werken aan de verbetering van het imago van ons merk. Hier definieert ons merk, hoe nauwkeuriger en compacter de informatie, hoe meer succes uw bedrijf zal hebben met sociale media marketing.
Beeldoptimalisatie en positieve beelden
Als u alle doelstellingen onder de knie heeft, kunt u nu overgaan tot de permanente beeldoptimalisatie. Van de grafische voorbereiding van de coverafbeeldingen, over de profielfoto en natuurlijk de regelmatige publicatie op onze socialemediakanalen, tot complexere processen, zoals de eerder genoemde optimalisaties van diverse reclamecampagnes, waarbij we verschillende media-inhouden uitspelen op verschillende doelgroepen om uiteindelijk de advertenties te vinden die de grootste stijging van de verkoop opleveren.
Naast het visuele beeld is er natuurlijk ook de inhoud. Welke boodschappen staan er in onze tekst en hoe zijn ze gestructureerd? Vaak zijn er maar twee of drie regels, waarna onze teksten worden onderbroken door een “lees meer” of “lees verder”. Dit dwingt social media managers om de beschrijvingen te optimaliseren.
Van het visuele en tekstuele, natuurlijk, gaat het ook naar het emotionele niveau. Als u alleen verkoopcontent plaatst, zal het socialemediakanaal slecht presteren. Daarom hebben we inhoud nodig die appelleert aan de emotionele kant van onze gemeenschap. Van schattige kantoorhonden tot plezier tijdens de lunchpauze. Afhankelijk van het bedrijf zal het concept er natuurlijk anders uitzien, maar u ziet dat u ook de emotionele kant moet inbrengen en niet alleen moet vertrouwen op reclame-inhoud.
Door dit voortdurend geoptimaliseerde en positieve imago van uw bedrijf kunt u veel bereiken op het gebied van imago. Van de aanwerving van nieuwe en gemotiveerde medewerkers tot de optimalisering van de verkoop.
Nieuw! Native Ads: aanbeveling in plaats van “reclame
Native ads (ook wel native display ads genoemd) verwijzen naar alle betaalde advertentieformaten die discreet als advertenties worden aangeduid. Native advertising is gewoon reclame die er niet uitziet als reclame. Native ads hebben kleine nadelen, maar vooral voordelen. Wist je dat al? Volgens een white paper van AppNexus is de CTR van native display advertising gemiddeld 8,8 keer hoger. Volgens Forbes neemt de aankoopintentie met 18% toe bij native ads. Wij meten ook altijd een hogere CTR in onze klantprojecten. Waar heeft dit mee te maken? Personalisering van inhoud, storytelling en meer discrete communicatiekanalen: referral marketing. Waarom Native Advertising? Wat is native advertising? Wat is native advertising?
Native Advertenties