Native / Display Ads: Adverteren in online media
Native ads (native advertising of native display ads) verwijzen naar alle betaalde advertentieformaten die discreet gelabeld zijn als advertenties. Ze maken deel uit van performance marketing. Simpel gezegd is native advertising reclame die er niet uitziet als een advertentie. Native advertenties bieden kleine nadelen, maar vooral voordelen. Wist je dat al? Volgens een whitepaper van AppNexus is de CTR van native display advertising gemiddeld 8,8 keer hoger. Volgens Forbes stijgt de aankoopintentie met 18% bij native advertenties. Wij meten ook altijd een hogere CTR in onze klantprojecten. Waar heeft dit mee te maken? Personalisering van content, storytelling en meer discrete communicatiekanalen: referral marketing. Waarom native advertising? Wat is native advertising? Wat is adverteren?
Vragen? Praat met ons of schrijf naar onze advertentie-experts: Contact
Stephan M. Czaja, eigenaar
CXMXO Groep
Uw agentschap voor native / display advertenties in online media [jaar]:
- Campagnes opzetten en beheren
- Schaalvergroting: Gericht bereik via advertenties
- Experts voor Social Ads / Google Ads en Native Ads
- Targeting: Adresseren op leeftijd, interesses, enz.
- Re-targeting: opnieuw adresseren, bijv. e-commerce
- Leads: e-mail funnel en e-mailmarketing
- Bewaking en optimalisatie van alle KPI’s
- Methodologie voor prestatiemarketing
- Ervaring met vele gevallen
Wat zijn native advertenties? Definitie
We kennen ze allemaal: gesponsorde content. Bij het lezen van online tijdschriften, op sociale mediaplatforms. Native ads nestelen zich bijna onopvallend in de omgeving van het betreffende medium. Native ads zijn dus zowel visueel als qua gepersonaliseerde inhoud aangepast aan de omgeving van de advertentiemaatregel. Native ads kunnen zowel in online als in gedrukte advertenties worden gebruikt.
Typische markeringen zijn
“Gesponsorde inhoud”.
“Aanrader voor jou”
…
Wanneer een gebruiker op deze advertenties klikt, wordt hij doorgestuurd naar een website/app van een derde partij. Dit is slechts één voorbeeld van native advertising (native advertenties). Zoals beschreven, vermomt native advertising zich op een slimme manier in bestaande mediaformaten. Dit omvat aspecten van het ontwerp (kleur, lettertype, lettergrootte, enz.) evenals het richten van het publiek.
In Berlijn, Keulen, Düsseldorf, München, Hamburg en in heel Duitsland stellen native ads merken en bedrijven in staat om gewenste content op een niet-typische, promotionele manier aan te bieden. In tegenstelling tot banneradvertenties zien native advertenties eruit als een natuurlijk onderdeel van de gebruikersinterface. Ze onderbreken de UX (user experience) dus niet.
70% van de gebruikers wil meer te weten komen over producten via inhoud, niet via traditionele reclame.
Native advertenties:
- Integratieve reclame (onopvallend)
- Indirecte, verkoopbevorderende maatregel
- Ook voor PR, online reputatie, merkbekendheid
Waarom native advertenties?
De afgelopen jaren zijn display-advertenties het middel geweest om online verkopen te stimuleren. Bannerblindheid en advertentiemoeheid bestaan echt en adverteerders staan voor de uitdaging om ze te bestrijden.
We kennen allemaal het fenomeen van overdadige reclame in stadscentra. Wie let er nog op individuele posters? Ook op internet negeren gebruikers reclamebanners of blokkeren ze deze zelfs volledig met ad blockers. “Klassieke” display advertising in online marketing wordt minder effectief (niet minder relevant) naarmate gebruikers meer en meer immuun worden. Native advertising is ontstaan uit de noodzaak om zich aan te passen aan nieuw gebruikersgedrag.
Native ads zijn advertenties die er niet uitzien als advertenties, of simpel gezegd:
In 1990 werden artikelen gekocht in tijdschriften, tegenwoordig in online tijdschriften
Voordelen & nadelen van native advertenties
De voor- en nadelen van native ads hier op een rijtje. Laten we eerst beginnen met de nadelen:
Nadelen van deze strategie: controle en tijd
- Prestatiemeting
- Tijd, arbeid en kosten
- Verborgen etikettering
Prestatiemeting
Het meten van de prestaties van native advertentiecampagnes is een van de moeilijkste uitdagingen om op te lossen voor elke individuele campagne. Exacte uitspraken over kerncijfers zoals rendement op investering (ROI) zijn moeilijk te meten.
Tijd, arbeid en kosten
Native ads betekenen ook altijd storytelling. Een goed verhaal en een aantrekkelijk ontwerp (bijv. infographics, enz.) vereisen tijd en talent. Als je “alleen” vertrouwt op sociale advertenties, is een goede, betekenisvolle afbeelding idealiter genoeg.
Verborgen etikettering
Volgens onze definitie zijn native advertenties alle betaalde advertentievormen die discreet als advertenties worden bestempeld. Het is dus des te belangrijker dat gebruikers enkel geconfronteerd worden met online advertenties die eerlijk, duidelijk en aantrekkelijk zijn en echt toegevoegde waarde bieden. Zulke native advertenties worden vaak als “te discreet” bestempeld, wat ook aanleiding geeft tot kritiek.
Voordelen van de strategie: personalisatie en CTR
- Marketing doorverwijzing
- Aangepaste inhoud
- Hogere CTR
Aangepaste inhoud
Op maat gemaakte native advertentie-inhoud is betrouwbaarder dan traditionele reclame, zoals je kunt zien in de belangrijkste cijfers over de markt en de ontwikkeling van online reclame, omdat het meer gericht, informatief en onderhoudend is voor de doelgroep in vergelijking met traditionele reclame. Ze zetten gebruikers aan tot nadenken en kunnen als PR-instrument ook een impact hebben op de reputatie en het merkimago.
Marketing doorverwijzing
75% van de gebruikers houdt zich bezig met een onderwerp wanneer ze er het meest in geïnteresseerd zijn (bron: Reuters). Dit is precies het moment voor native advertenties. Omdat het meestal niet uitmaakt of de content branded is of niet.
Om dit te laten werken, creëer je een echte, emotionele band met de gebruiker door middel van inhoud die is afgestemd op de persoonlijkheid van de gebruiker/doelgroep, door middel van aantrekkelijke lay-outs en ontwerpen, evenals video’s en infographics.
Hogere CTR
Zoals te zien is bij de nadelen, is het moeilijk om het exacte succes van native advertentiecampagnes te meten. Wat wel gemakkelijk te begrijpen is, is het hogeredoorklikpercentage (CTR) in vergelijking met typische display-advertenties.
Een ander voorbeeld? De native advertisingcampagne van Clark+Meyler voor GE (General Electric, VS) bereikte 5,1 miljoen mensen en vereiste maar liefst 416.000 doorkliks. Dat is een CTR van meer dan 8%. De vergelijking met traditionele CTR’s van display-advertenties is spannend. In 2000 waren die nog 9%, maar in 2012 was dat nog maar 0,2%. Daarom worden ze meestal gemeten in CPM (click per mille). Deze kerncijfers zijn gebaseerd op klikken en vertoningen.
Reclame-uitgaven en ontwikkeling in marketing
Het effectievere klikpercentage is voor ons ook direct gerelateerd aan de marktindicatoren. Hoe ontwikkelt online adverteren zich op dit moment?
Online adverteren in Duitsland
Online adverteren wordt steeds belangrijker. Dat blijkt uit de cijfers. In 2017 werd ongeveer 7,4 miljard euro gegenereerd met online reclame. In dezelfde periode was het cijfer voor reclame in gedrukte media 8,7 miljard euro. Een jaar later (2018) was dat al 7,9 miljard (+ 500 miljoen euro ten opzichte van het jaar ervoor; bron: Federaal Statistisch Bureau).
Wereldwijde digitale marketing
In 2021 zal online naar verwachting voor het eerst 52 procent van de wereldwijde reclame-uitgaven bereiken (bron: Internet World). Dit is de algemene ontwikkeling van online reclame-uitgaven wereldwijd in de jaren 2014 tot 2020, evenals een prognose tot het jaar 2024.
- 2014 – USD 146,62 miljard
- 2016 – 191,87 miljard dollar
- 2018 – 283,35 miljard dollar
- 2020 – 332,84 miljard USD
- 2022 – USD 441,12 miljard*
- 2024 – USD 526,17 miljard*
*Voorspelling van Statistia
Kerncijfers VS: Aandeel per sector
Native ads zijn geen nieuw fenomeen, maar ze worden steeds populairder bij bedrijven. Terwijl velen nog bezig zijn met hun Facebook-account, zijn sommige early adopters er al lang mee bezig. In de VS al vele jaren.
Vind meer statistieken op Statista
De uitgaven aan native advertenties zullen stijgen tot ongeveer 41,1 miljard dollar in 2019 (er zijn nog geen exacte cijfers beschikbaar). Dit betekent dat native advertenties nu al een marktaandeel van 61% hebben in de VS als het gaat om digitale display advertising (bron: eMarketer).
Native advertenties: voorbeelden
Hieronder laat ik je graag kennismaken met een paar nieuwe functies en geef ik je een paar ideeën over hoe je native advertenties kunt plaatsen.
Online magazine: inhoudmarketing
Focus, Ntv, Spiegel, Vogue, Bravo, in alle tijdschriften vind je “Aanbevolen artikelen”. Dit zijn de grote spelers. Als je native advertenties wilt uitspelen, gebruik dan bij voorkeur dergelijke online portals met een groot bereik en lezersbinding of SEO-kracht(zoekmachineoptimalisatie). Als je een echt effectief netwerk wilt opbouwen, moet je dergelijke A online media gebruiken en ook B online media (d.w.z. kleinere, zoals blogs). Deze verwijzen dan weer naar de artikels of contentplaatsingen in de grote online portalen.
Op deze manier wordt de eerste pagina van Google geleidelijk gevuld met positieve aanbevelingen.
Na de beste gezinsvakantie die ik ooit heb gehad, wilde ik jullie graag vertellen over mijn kampeervakantie aan de Noordzee. We vertrokken met onze nieuwe daktent om de zee te ontdekken … Ik vond in een daktent vergelijking…
Podcasts: Audio voorbeeld
Het aantal podcastluisteraars stijgt van maand tot maand. Miljoenen mensen in dit land volgen nu hun favoriete podcasts op Spotify, Deezer & Co. Als je ooit naar Amerikaanse podcasts hebt geluisterd, weet je dat native advertenties in de afleveringen heel “normaal” zijn.
Nadat ik mijn auto had laten repareren, kon ik dit weekend eindelijk weer de weg op met mijn sportwagen. De garage wilde me oplichten, dus heb ik het zelf gedaan. Heb je al gehoord van XYcars.com? Twee weken geleden was ik bij de garage en ze wilden me honderden dollars in rekening brengen. Weet je wat ik toen deed? Ik ging naar XYcars.com en bestelde de onderdelen zelf, voor de helft van de prijs. Het team van Autoshop maakt het je zo gemakkelijk om de juiste onderdelen te vinden…
Mobiele advertenties
Het verkeer verandert. Terwijl 5 jaar geleden nog meer dan 80%, 90% van de bezoekers op de meeste van onze klantenprojecten via desktop PC kwamen (Mac, Windows, Ubuntu & Co.), is het tegenwoordig vaak 80%, 90% die mobiel surft. Het marktaandeel voor native advertenties, de:
- Compatibel zijn met de gewoonten van de gebruikers,
- De technische status van de eindapparaten,
- Net als gegevensoverdracht
worden steeds relevanter. Als je wilt adverteren, moet je vandaag mobiel denken. Native ads spelen hier echter nog nauwelijks een rol: slechts 8% van de online marketeers maakte vorig jaar gebruik van native ads. Een groot deel van de reclamebudgetten gaat echter naar videoadvertenties.
- Videoadvertenties – 51%
- Advertentie – 17%
- In-App Aankopen – 10%
- Overige – 8%
- Native advertenties – 8%
- Filialen – 3%
- Lidmaatschap / Abonnement – 3%
Vind meer statistieken op Statista
Banen: Native Ads en Performance Marketing
Heb je al ervaring opgedaan met native advertenties? En ben je op zoek naar nieuwe uitdagingen? Perfect! Ondersteun ons en onze klanten in performance marketing. Meer informatie over ons, vacatures en contactgegevens voor je sollicitatie vind je hier:
Prestatiemarketing: Overzicht
E-mailmarketing maakt deel uit van de algemene performance marketingstrategie.
Agentschap, strategie voor het sluiten van verkoop
Performance marketing bureau – Performance marketing omvat een mix van online marketing tools. We laten je stap voor stap kennismaken met alle gebieden en voordelen. Je leert ze kennen: Social media, e-mailmarketing, affiliates, display en native advertising, maar ook contentmarketing, zoekmachineadvertenties en niet te vergeten zoekmachineoptimalisatie. Het begint allemaal met de juiste strategie en een goed performance marketingbureau dat zijn vak verstaat.
Native / Advertenties Agentschap
Uw agentschap voor native / display advertenties in online media [jaar]:
- Campagnes opzetten en beheren
- Schaalvergroting: Gericht bereik via advertenties
- Experts voor Social Ads / Google Ads en Native Ads
- Targeting: Adresseren op leeftijd, interesses, enz.
- Re-targeting: opnieuw adresseren, bijv. e-commerce
- Leads: e-mail funnel en e-mailmarketing
- Bewaking en optimalisatie van alle KPI’s
- Prestatiemarketing methodologie
- Ervaring met vele gevallen
- Contactpersoon: Contact
Als je vragen hebt, bel ons dan!
Praktijkvoorbeelden en best practices
Case studies zeggen meer dan 1000 woorden! Hier vindt u enkele geselecteerde klantprojecten:
Heb je vragen? We helpen je graag op een vriendelijke en directe manier!