Huisstijl – externe impact, communicatie en structuur voor uw bedrijf

Huisstijl in bedrijven is veel meer dan alleen de buitenkant. CI gaat dieper op de details in en geeft de onderneming, haar werknemers, stakeholders en klanten een solide oriëntatiekader. Bij een huisstijl gaat het er niet alleen om dat een bedrijf er goed uitziet, het gaat erom de fundamenten van een bedrijf te creëren. De bedrijfsidentiteit betreft zowel het team en elke individuele werknemer, als alle media en communicatie binnen en buiten het bedrijf. De huisstijl is dus de focus op uw core business en op de principes die u als bedrijf wilt uitdragen. Extern en intern weerspiegelt deze huisstijl dus een belangrijk deel van uw onderneming en haar bedrijfsfilosofie. Werknemers zullen zich erop oriënteren, ongeacht of ze nieuw zijn in uw bedrijf of er al in dienst zijn. Alle klanten zullen ook deze ene perceptie van u hebben. Daarom moet u als bedrijf voor deze taak altijd een beroep doen op een goed reclamebureau en een goede manager.

Huisstijl is meer: Corporate Design

Uiteraard zijn er verschillende aspecten van de huisstijl die in de algemene strategie aan bod komen. De belangrijkste en bekendste is waarschijnlijk corporate design. Corporate design heeft betrekking op de visuele vormgeving van uw bedrijf. Het ontwerp speelt een belangrijke rol, het moet een rode draad zijn en een eigen herkenningswaarde hebben. Of het nu gaat om een homepage, uw eigen online winkel, flyers of gewoon visitekaartjes en briefpapier.

Het visuele beeld weerspiegelt uw bedrijf. In het corporate design kunt u vrij beslissen welke uitstraling u aan uw merk wilt geven. Of het nu het moderne aspect, het minimalistische of het zeer opvallend kleurrijke moet zijn. Vooral grote bedrijven vertrouwen op kleuren, vooral flitsende en opzichtige kleuren! Kijk maar naar de reclamefolders van grote bedrijven, zoals supermarktketens. Elk heeft zijn eigen kleur en individuele tint. Dit zal permanent worden weergegeven in de winkel (POS), op de homepage, in de winkel en op alle brochures en imagebrochures. De huisstijl creëert de branding voor het merk. Wanneer je teruggaat naar een supermarkt, of het nu in Hamburg, Berlijn of München is, met dezelfde kleurstelling, voel je je onmiddellijk thuis. Zo herken je je product ook veel sneller, en daarom besteedt elk bedrijf aandacht aan de huisstijl. Of het nu op het schap van de supermarkt is of op een visitekaartje of logo corporate design, herkenning is het toverwoord voor een reclamebureau. Het zorgt ervoor dat u en uw bedrijf herkenbaar zijn. Voor klanten en consumenten is dit een belangrijk referentiepunt. Het verhoogt ook uw verkoop en omzet. Naast corporate design zijn er natuurlijk nog andere deelaspecten van corporate identity. Een ander belangrijk punt is de bedrijfscommunicatie.

Bedrijfscommunicatie – Externe presentatie van bedrijven aan klanten, pers & Co.

Met een richtlijn voor bedrijfscommunicatie worden minder fouten gemaakt in de externe communicatie. Binnen de bedrijfscommunicatie definieert u alle communicatiekanalen en alle inhoud die wordt uitgewisseld tussen uw medewerkers en klanten. In grotere ondernemingen zijn er natuurlijk verschillende bijkomende aspecten: media, PR, pers, enz. Het enige belangrijke is dat alle afspraken met het publiek altijd worden vastgelegd door een persoon die weet hoe het bedrijf moet overkomen. Zie uw medewerkers: Als u precies weet wat u wel en niet mag zeggen, is het gemakkelijker om u daaraan te houden. Dit elimineert bronnen van fouten. En dit is vooral belangrijk voor PR-maatregelen en perswerk.

Natuurlijk zijn er veel meer aspecten aan corporate identity. Het is altijd de moeite waard om als bedrijf richtlijnen voor uw eigen bedrijf op te stellen. Dit motiveert uw eigen werknemers en laat nieuwe werknemers zien hoe u uw bedrijf leidt en dwingt hen ook na te denken over het bedrijf en zijn externe communicatie, en ook over hun eigen communicatie naar klanten en consumenten. Dit stroomlijnt uw eigen bedrijf en toont de buitenwereld altijd een serieuze, goed doordachte en professionele uitstraling van uw bedrijf.