De nieuwe Facebook Audience Insights: Alles wat je moet weten als page operator!
Bent u op zoek naar een tool waarmee u uw Facebook-advertenties effectiever kunt richten? Wilt u een nauwkeuriger beeld krijgen van de mensen die u op Facebook kunt bereiken? Want zelfs de beste advertentieafbeelding en de beste advertentietekst zullen niet werken als je niet de juiste doelgroep hebt geselecteerd. In dit artikel leer je alles over hoe je ervoor kunt zorgen dat je altijd het juiste publiek bereikt met je advertenties door gebruik te maken van de onlangs beschikbare Facebook Audience Insights.
Tip van de redactie! Leer stap voor stap en gratis:
Facebook Ads & Adverts
DIY! Facebook Marketing Online Cursus Aanbeveling
Er zijn veel tutorials en goede social media marketing artikelen op de blog. Maar als je de insider wilt kennen, moet je dieper in je trukendoos graven. Deze Facebook marketing cursus van ons partnerbureau AdBaker is ook voor kleine bedrijven een kijkje waard. In het artikel ‘Facebook Marketing’ leg ik de online workshop van onze keuze in tien stappen uit:
Wat zijn Facebook Audience Insights?
U kunt precies de doelgroep selecteren die u wilt targeten onder Interesses in de Ad Manager, maar u hebt geen inzicht in de echte gegevens achter deze doelgroep. Wat zijn precies de belangen van deze groep die u hebt geselecteerd? Zijn het vooral mannen of vrouwen? Wat is de gemiddelde leeftijd van deze mensen?
Inzichten in doelgroepen helpen u belangrijke gegevens over uw doelgroep te verzamelen voordat u kostbaar reclamebudget verspilt.
Als u zich bijvoorbeeld wilt richten op mensen die geïnteresseerd zijn in “fitness en wellness” wanneer u een advertentie maakt, kunt u nu zien dat mannen tussen 18-24 die niet getrouwd zijn, zeer sterk vertegenwoordigd zijn in deze doelgroep. Vóór Audience Insights was het onmogelijk om dit soort gegevens te krijgen over doelgroepen die u niet kon bereiken. Met een paar muisklikken kunt u zelfs nauwkeurige demografische en psychomatische informatie over uw klanten of bezoekers van uw website verkrijgen. Maar laten we eens stap voor stap kijken naar de snelste manier om door Audience Insights te navigeren.
1. doelgroep selecteren
Wanneer u uw Audience Insights start, wordt u gevraagd welke groep u nader wilt “onderzoeken”. Er zijn 3 groepen beschikbaar voor u met Audience Insights:
- Iedereen op Facebook
- Mensen die met uw pagina zijn verbonden – Fans van fanpagina’s waartoe u toegang hebt)
- Een aangepaste doelgroep – Een aangepaste publiekslijst die u van tevoren hebt gemaakt. Dit kunnen bijvoorbeeld uw websitebezoekers of bestaande klanten zijn.
Maak uw keuze of sluit gewoon het venster, dan zult u zien dat u precies dezelfde functies ter beschikking hebt als in de normale advertentiemanager of power editor. U kunt aan de linkerkant de gewenste doelgroep instellen en dan aan de rechterkant de precieze details zien over de groep die u hebt geselecteerd. Als ik bijvoorbeeld Duitsland en de interessegebieden “Social Media” en “Social Media Marketing” selecteer – zie ik dat mijn doelgroep relatief jong is en gemiddeld iets meer mannen dan vrouwen bevat.
Bovendien kan ik onder het tabblad “Likes” de voorkeursinteresses op Facebook zien van mijn ingestelde doelgroep. Hier vindt u vergelijkbare resultaten als met een Facebook Graph Search (“Pagina’s die geliked zijn door mensen die van Social Media Marketing houden en in Duitsland wonen”), maar het voordeel is dat de query via Audience Insights veel sneller gaat en u ook nog gedetailleerdere resultaten oplevert.