Advertentiekosten op TikTok: procedure, mogelijkheden, inhoud

TikTok Ads zijn momenteel razend populair: het korte videoplatform staat op de eerste plaats in alle app download charts en heeft onlangs zelfs Instagram ingehaald als snelst groeiende social media platform aller tijden. Wat veel marketeers zich niet realiseren, is dat adverteren op TikTok ondanks de populariteit nog steeds zeer kosteneffectief kan zijn. In vergelijking met de platforms Instagram en Facebook zijn de prijzen daar tot 7 keer lager.

De eerste stap om te adverteren op TikTok

Omdat het platform echter nog vrij jong is, zijn veel bedrijven nog erg onzeker over hoe ze effectief en winstgevend kunnen adverteren op TikTok. In dit artikel lees je waar je op moet letten bij het kiezen van het juiste advertentieformaat en het ontwerpen van je advertentiemateriaal en welke kosten je kunt maken bij het plaatsen van TikTok-advertenties.

Sinds 2016, toen TikTok nog bekend stond als “Musical.ly”, is het mogelijk om advertenties te plaatsen in de populaire app. Sindsdien is het platform zich blijven ontwikkelen en biedt het je nu een breed scala aan advertentieformaten en opties voor doelgroepsegmentatie(targeting).

Om te kunnen adverteren op TikTok moet je je eerst registreren op het platform “TikTok for Business” en een nieuwe campagne opzetten. Je moet ook je doelgroep definiëren en de advertentievorm kiezen die het beste bij je doelstellingen past. Grondige planning en voorbereiding is belangrijk om ervoor te zorgen dat de reclame aantrekkelijk is voor je doelgroep en dus winstgevend is.

We vatten samen:

  • Registratie op het platform “TikTok voor bedrijven
  • Een nieuwe campagne opzetten
  • Definitie van doelstellingen en doelgroep
  • Een geschikt advertentieformaat kiezen
  • Planning en voorbereiding van de inhoud

Wat zijn de kosten voor het plaatsen van TikTok-advertenties?

De kosten voor TikTok-reclame zijn variabel en afhankelijk van verschillende factoren, waaronder

  • Geselecteerd advertentieformaat
  • Doelgroep
  • Biedsysteem
  • En meer

TikTok biedt verschillende advertentieformaten die relatief goedkoop kunnen zijn in vergelijking met andere sociale netwerken zoals Facebook en Instagram. Een professioneel bureau met effectieve, creatieve content en gerichte targeting kan advertentieprijzen van minder dan €0,40 per 1.000 vertoningen bereiken. Natuurlijk moet je ook rekening houden met andere kosten, zoals voor het maken van content of influencer marketing.

Er moet echter worden opgemerkt dat de werkelijke kosten voor TikTok-reclame afhankelijk zijn van uw individuele campagnedoelstellingen en uw respectieve doelgroep en daarom sterk kunnen variëren. Voor specifieke informatie is het raadzaam om rechtstreeks contact op te nemen met TikTok of met een gecertificeerde TikTok-marketingpartner.

Ben je geïnteresseerd in een samenwerking met een TikTok agentschap en wil je advies over individuele prijzen? Wij adviseren u graag: Contact

Welke mogelijkheden zijn er om te adverteren op TikTok?

Hier zijn 4 van de populairste advertentieformaten op TikTok die je als bedrijf kunt gebruiken om je doelgroep te bereiken:

  1. In-feed-advertenties
  2. Advertenties voor merkovername
  3. Hashtag uitdagingen
  4. Merkeffecten

1. in-feed advertenties

In-Feed Ads zijn korte reclamevideo’s die verschijnen tussen de natuurlijke inhoud in de TikTok feed van de gebruiker. In-Feed Ads kunnen bestaan uit korte video’s, afbeeldingen of een combinatie van beide en verschijnen na elke derde tot vijfde video.

2. advertenties voor merkovername

Brand Takeover Ads zijn advertenties die worden weergegeven zodra de app wordt geopend en bestaan uit een afbeelding of een korte video. Ze nemen het hele scherm in beslag en bevatten een link, bijvoorbeeld naar de landingspagina van je bedrijf.

3. hashtag-uitdagingen

Zoals de naam al doet vermoeden, is deze vorm van adverteren gebaseerd op de populaire hashtags van TikTok. Hier vraag je als merk gebruikers om deel te nemen aan een specifieke, vooraf bepaalde uitdaging door een video te uploaden die moet worden gelabeld met een specifieke hashtag. Deze video’s worden dan weergegeven als gesponsorde content en kunnen een zeer hoge interactiegraad bereiken.

4. merkeffecten

Branded effecten zijn speciale visuele effecten die je kunt gebruiken in TikTok-video’s om producten of merken specifiek in een bepaalde context te presenteren.

In een notendop: De verschillende advertentieformaten bieden je bedrijf een breed scala aan mogelijkheden om effectief te adverteren op TikTok en je doelgroep te bereiken. De keuze van het juiste advertentieformaat hangt af van verschillende factoren, zoals de individuele campagnedoelstellingen van je bedrijf en de betreffende doelgroep.

Welk formaat wordt aanbevolen voor het plaatsen van advertenties op TikTok?

Dit hangt altijd af van de individuele reclamedoelstellingen van je bedrijf. In-Feed Ads zijn vaak een goede manier om te beginnen met adverteren op TikTok. Hier is het advertentiebudget vrij te bepalen – dus je kunt je eerste advertenties op TikTok tegen lage kosten plaatsen en uitproberen.

Maar je moet natuurlijk alleen op TikTok adverteren als je er het juiste advertentiemateriaal voor hebt.

Hoe belangrijk is inhoud bij het plaatsen van advertenties op TikTok?

Omdat TikTok voornamelijk is gebaseerd op korte video’s, is de video een essentiële factor voor het succes van TikTok-reclamecampagnes en daarom belooft het ook lagere advertentiekosten. Door de speciale, eigen stijl van de korte video’s op TikTok kunnen de productiekosten ook erg laag worden gehouden.

TikTok is volledig visueel en heeft als doel de aandacht van gebruikers te trekken door middel van onderhoudende, creatieve en memorabele video’s. De meeste TikTok-advertenties zijn daarom video-advertenties, die 5 – 60 seconden lang kunnen zijn.

Natuurlijk moet de video niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook de aandacht van het doelpubliek trekken en een duidelijke boodschap overbrengen. Anders is het belangrijk dat zowel het juiste formaat van de video als de juiste toon worden gekozen en geschikt zijn voor TikTok als platform om de perceptie en betrokkenheid van het publiek te vergroten.

In de meeste gevallen is het zinvol om met een TikTok-bureau te werken: zij hebben meestal hun eigen creatieve team dat ondersteuning biedt bij onder andere het bedenken van content, de videoproductie en het plaatsen van de video’s. Idealiter heeft het bureau ook eigen content creators die de video-ideeën direct kunnen realiseren. Dit maakt het ook mogelijk om kortlopende TikTok-trends in de video’s te verwerken en zo het bereik en succes van de content aanzienlijk te beïnvloeden.

Door een TikTok-bureau in te huren dat al zijn eigen contentmakers in dienst heeft, kun je veel geld besparen.

Kortom, video is het belangrijkste medium voor interactie tussen adverteerders en gebruikers op het TikTok-platform. Als de video goed is, zullen de kosten voor TikTok-reclame ook navenant laag zijn.

Advertenties voor TikTok-winkels

In de wereld van digitale marketing en sociale media zijn er altijd spannende ontwikkelingen die nieuwe kansen bieden voor bedrijven en contentmakers. Een van deze spannende ontwikkelingen is de lancering van de TikTok Shop, waarmee bedrijven producten rechtstreeks via het TikTok-platform kunnen verkopen.

Is het de moeite waard om een agentschap in te schakelen om advertenties op TikTok te plaatsen?

Om hoge kosten en dure fouten bij het plaatsen van TikTok-reclame te voorkomen, kan het zinvol zijn om een bureau in te schakelen dat gespecialiseerd is in TikTok.

Een goed bureau heeft al aantoonbare use cases en ervaring in verschillende branches en kan daarom waardevolle expertise bieden in het succesvol schalen van advertenties. Grote TikTok-bureaus die regelmatig advertenties plaatsen met budgetten van zes cijfers per maand en kunnen aantonen dat ze overeenkomstige ervaring hebben, zijn in het bijzonder aan te raden.

Samengevat: De kosten van een TikTok-bureau zijn laag in vergelijking met de potentiële voordelen voor je bedrijf. Een TikTok-bureau zal je helpen bij het opbouwen en optimaliseren van je TikTok-aanwezigheid om je doelgroep aan te spreken en uiteindelijk je bedrijfsdoelen te bereiken.

Ben je op zoek naar een professioneel TikTok-bureau? Laat je adviseren door een expert: Neem contact op met

Conclusie: Waarom het de moeite waard is om advertenties op TikTok te plaatsen

Zoals aan het begin vermeld, is TikTok het snelst groeiende sociale mediaplatform ter wereld – daarom moet je als bedrijf de kans grijpen om jezelf op TikTok te positioneren en zo een concurrentievoordeel te behalen ten opzichte van je concurrenten.

Adverteren op TikTok maakt het mogelijk om een groot bereik te bereiken tegen relatief lage kosten. In tegenstelling tot andere sociale netwerken zoals Instagram, Facebook, YouTube & Co: hier neemt het bereik af naarmate de advertentieprijzen stijgen. Het is dus tijd om actief te worden op het toekomstgerichte platform en te beginnen met adverteren op TikTok.