ROAS: Rendement op reclame-uitgaven

Marketing Tipps von Stephan
Wat betekent ROAS? ROAS staat voor Return on Advertising Spend en beschrijft hoeveel omzet een bedrijf behaalt in verhouding tot de gemaakte advertentiekosten. Waar wordt ROAS gebruikt? ROAS wordt voornamelijk gebruikt in performance marketing, bijvoorbeeld voor Google Ads, Facebook Ads of e-commercecampagnes, om de winstgevendheid van reclamemaatregelen te evalueren. Wat is een goede ROAS? Een goede ROAS hangt sterk af van de branche en het bedrijfsmodel. Veel bedrijven streven naar een waarde van minstens 4:1, d.w.z. €4 omzet per €1 advertentiekosten. Hoe hoger de ROAS, hoe efficiënter de campagne.
Tip: Je kunt alle
ROAS berekenen
Ben je op zoek naar een goed marketingbureau? Schrijf ons of bel ons: Contact.
Wil je deze marketingcalculator voor je website? Ontvang de code, je kunt onze marketingcalculator gratis insluiten.
Conversie en prestaties
Conversie is uiteindelijk de sleutel tot succesvolle campagnes. Daarom kijken we hier naar het conversiepercentage voor Instagram, TikTok, YouTube en Google Search & Display Ads.
Wie zijn wij?
Social Media One is jouw marketingbureau dat gespecialiseerd is in contentproductie, performance marketing, social ads, influencercampagnes en branding.
ROAS eenvoudig uitgelegd
Formule: Hoe bereken je het rendement van je reclame-uitgaven?
- ROAS = omzet / advertentiekosten
Voorbeeld ROAS
Om de ROAS te berekenen, deel je de omzet die met een campagne is behaald door de advertentiekosten die ervoor zijn gebruikt. Het resultaat laat zien hoe efficiënt het gebruikte budget was.
Hoe bereken je de ROAS
Zo kun je de Return on Advertising Spend (ROAS) berekenen:
- Advertentiekosten: € 2.000
- Omzet door campagne: € 10.000
- Formule: ROAS = omzet / advertentiekosten
- Berekening: € 10.000 / € 2.000 = 5
- Resultaat: De ROAS is 5, d.w.z. 5 € omzet per 1 € advertentiekosten.
Populaire marketingcalculators
Onze marketingtools voor de belangrijkste marketing-KPI’s. Probeer het zelf uit en meet je marketingsucces.