Marketing KPIs (key performance indicators): Sociale media, TikTok, Instagram, YouTube, Facebook & Co.
Marketing KPIs – Bereken gratis met onze 10 KPI tools! Wil je echt inzicht in het succes van je marketinginspanningen? Dan moet je vertrouwd raken met de belangrijkste KPI’s. Of je nu een website beheert, aan social media marketing doet of andere marketingstrategieën volgt, als je relevante KPI’s (Key Performance Indicators) begrijpt en gebruikt, kun je het succes van je acties kwantificeren en je marketingstrategieën optimaliseren. In deze blogpost laten we u kennismaken met de belangrijkste KPI’s die u kunt gebruiken om het succes van uw marketingactiviteiten te meten en uw weg naar succes te effenen.
KPI in een oogopslag: Dit is wat je hier leert
Tip! Hieronder vind je gedetailleerde uitleg, formules en voorbeelden voor alle KPI’s. Dit is wat je hier leert:
Sleutelfiguur | Korte beschrijving | Formule |
---|---|---|
Bevlogenheid | Interacties / Fans x 100 | (Betrokkenheid / Fans) x 100 |
Rendement op advertentie-uitgaven (ROAS) | Advertentie-inkomsten / advertentiekosten | Advertentie-inkomsten / advertentiekosten |
Impressies | Aantal advertentie-impressies | – |
Bereik | Mensen die inhoud zagen | – |
Kosten per duizend contacten (CPM) | Advertentiekosten / Bereik | (Reclamekosten / Bereik) x 1.000 |
Doorklikpercentage (CTR) | Klikken / Bereik x 100 | (klikken / bereik) x 100 |
Conversiepercentage (CR) | Conversies / Interacties | (Conversies / Interacties) x 100 |
Lead-naar-deal conversiepercentage (LDCR) | Deals / Leads | (Deals / Leads) x 100 |
Kosten per lead (CPL) | Advertentiekosten / leads | Advertentiekosten / leads |
Kosten per klik (CPC) | Advertentiekosten / klikken | Advertentiekosten / klikken |
Klantlevensduur | Gemiddelde waarde van de klanten | – |
Stemaandeel (SOV) | Eigen vermeldingen / Totaal | (Eigen vermeldingen / Totaal) x 100 |
Bevlogenheid
Formule: Hoe bereken je de engagement rate?
- Betrokkenheid = ( Betrokkenheid [Vind ik leuk, commentaar en delen] / volgers ) x 100
Voorbeeld
Als er in totaal 120 engagements (zoals videoweergaven, likes, opmerkingen, shares, etc.) worden geregistreerd op een van je social media-kanalen en in totaal 3600 gebruikers je volgen, resulteert dit in een engagementpercentage van ongeveer 3,23%.
Rekenmachine
Bereken gratis online je engagement rate:
Rendement op advertentie-uitgaven (ROAS) / Rendement op investering (ROI)
Formule: Hoe bereken je het rendement van je advertentie-uitgaven?
- ROAS = Reclame-inkomsten / Reclamekosten
Voorbeeld
Als je in januari 20.000 euro hebt uitgegeven aan Facebook-advertenties en een totale winst van 80.000 euro hebt gemaakt, is het rendement op advertentie-uitgaven 4 euro. Dit betekent dat elke geïnvesteerde euro 4 euro winst heeft opgeleverd.
De ROAS-analyse laat zien of een geanalyseerd socialemediakanaal winstgevend voor je is. Want je wilt op de lange termijn zeker niet meer geld uitgeven aan reclame dan het oplevert. Een hogere ROAS is dus beter.
Rekenmachine
Bereken gratis online het rendement van je advertentie-uitgaven:
Indrukken vs. bereik
We hebben deze metriek apart opgenomen omdat het belangrijk is om impressies of bereik niet afzonderlijk te bekijken, maar beide metriek te combineren. In een notendop:
- Impressies = aantal advertentie-impressies
- Bereik = aantal mensen die de inhoud hebben gezien
Kosten per duizend contacten (CPM) / Kosten per bereik (CPR)
Formule: Hoe bereken je de kosten per duizend contacten?
- CPM = (advertentiekosten / bereik) x 1.000
Voorbeeld
Laten we zeggen dat je 10.000 euro hebt uitgegeven aan een Instagram-advertentiecampagne die door 400.000 gebruikers is gezien. De CPM is dan 25 euro per 1.000 bereikte gebruikers.
Rekenmachine
Bereken gratis online je kosten per duizend contacten:
Doorklikpercentage
Formule: Hoe bereken je de doorklikratio?
- Doorklikpercentage = klikken / totaal bereik x 100
Voorbeeld
Als een advertentie bijvoorbeeld 500 keer wordt weergegeven en er 10 keer op wordt geklikt, is het doorklikpercentage 2%.
Het doorklikpercentage is een ander belangrijk cijfer in online marketing. Het geeft de verhouding aan tussen het aantal klikken op een advertentie en het totale bereik. Als de CTR van een advertentie bijzonder laag is, moet je controleren of de targeting wel de juiste doelgroep aanspreekt of dat er wijzigingen in de afbeelding, tekst of call-to-action nodig zijn.
Rekenmachine
Bereken gratis je doorklikratio online:
Omrekeningskoers
Formule: Hoe bereken je het conversiepercentage?
- Conversiesnelheid = (Conversies / Interacties) x 100
Voorbeeld
Het conversiepercentage wordt berekend door het aantal conversies te delen door het totale aantal interacties dat in dezelfde periode tot een conversie heeft geleid. Stel dat je 100 conversies hebt uit 2.000 interacties, dan is het conversiepercentage 5% omdat 100 / 2.000 = 5%.
Het conversiepercentage is het percentage gebruikers dat een gewenste actie uitvoert. Een typisch voorbeeld is het percentage bezoekers van een website dat een aankoop doet. Het conversiepercentage kan ook worden gerelateerd aan de respectieve marketingkanalen, bijvoorbeeld om het conversiepercentage van je advertenties in sociale media te berekenen.
Rekenmachine
Bereken gratis je omrekeningskoers online:
Lead-naar-deal omzettingspercentage (LDCR)
Hoe bereken je de lead-naar-deal conversie?
- Lead-naar-deal omzettingspercentage = (Deals / Leads) x 100
Voorbeeld
Laten we zeggen dat je in oktober 2000 nieuwe leads hebt gegenereerd via je advertenties in sociale media, wat resulteerde in 40 deals. Dan is de lead-naar-deal conversie 2%, omdat 40 wordt gedeeld door 2000 en vermenigvuldigd met 100.
Rekenmachine
Bereken gratis online je lead-to-deal conversiepercentage:
Kosten per lead
Formule: Hoe bereken je de kosten per lead?
- CPL = advertentiekosten / leads
Voorbeeld
Om de kosten per lead te berekenen, moet je eerst je conversies bijhouden om het aantal gegenereerde leads te bepalen. Dit vertelt je wat er gebeurt nadat een gebruiker op je advertentie heeft geklikt. De kosten per lead worden berekend door de kosten van een advertentie of campagne te delen door het aantal conversies dat wordt gegenereerd.
Bereken gratis je kosten per lead online:
Kosten per klik
Formule: Hoe bereken je de kosten per klik?
- CPC = advertentiekosten / klikken
Voorbeeld
Om de CPC te berekenen, deel je de totale advertentiekosten door het totale aantal klikken op de advertentie. Stel dat je 400 euro hebt uitgegeven aan een advertentie die 100 klikken heeft opgeleverd, dan is de CPC 4 euro.
Bereken gratis je kosten per klik online:
Kosten voor klantenwerving (CAC)
Formule: Hoe bereken je de kosten per lead?
- CAC = ( Marketingkosten / Verkoop )
De kosten voor klantenwerving zijn ongetwijfeld een van de belangrijkste statistieken voor een groeiend bedrijf. CAC (Customer Acquisition Cost) vertelt je, zoals de naam al doet vermoeden, de totale kosten voor het werven van een nieuwe klant.
Deze metriek is cruciaal omdat het je een duidelijke richtlijn geeft om je marketingactiviteiten te evalueren. Als een marketingcampagne geen nieuwe klanten genereert tegen een lagere prijs dan je huidige kosten voor klantenwerving en in plaats daarvan helpt om ze te verhogen, is het waarschijnlijk geen activiteit die de kostbare tijd van je team rechtvaardigt.
Rekenmachine
Bereken gratis je kosten per klik online:
Klantlevensduur (CLV)
Het opbouwen van klantenvertrouwen en -loyaliteit is een grote uitdaging voor bedrijven. Een belangrijk kengetal op dit gebied is de Customer Lifetime Value (CLV). Deze waarde geeft de gemiddelde waarde weer die een klant voor een bedrijf heeft gedurende de volledige duur van de klantrelatie.
Stemaandeel (SOV)
Formule: Hoe bereken je het stemaandeel?
- Stemaandeel = (som van eigen vermeldingen / som van alle relevante vermeldingen van alle concurrenten) x 100
Voorbeeld
Als de hashtags van je bedrijf bijvoorbeeld 60 keer zijn genoemd en de andere relevante hashtags in totaal 100 keer, dan heb je een share of voice van 60%. Dit zou betekenen dat je jezelf hebt gevestigd als thought leader in jouw vakgebied.
Rekenmachine
Bereken gratis je Stemaandeel online:
Sociale mediakanalen en inhoud
Volgers / Fans
Het pure aantal volgers of fans zegt tegenwoordig niet veel over een social mediaprofiel. Veel gebruikers kopen likes of volgers om er op het eerste gezicht beter uit te zien (lees meer in ons artikel over nep influencers). Zelfs als je dat niet doet, is het niet aan te raden om alleen te vertrouwen op het aantal volgers als metriek. Als je bijvoorbeeld een nicheonderwerp bedient, zul je een kleiner publiek hebben.
De volgende vragen zijn veel belangrijker:
- Hoe heeft het aantal volgers zich de afgelopen maanden ontwikkeld?
- Hoe vaak hebben je fans interactie met je content?
Delen / Repost
Het aantal shares of reposts laat zien hoe vaak je berichten of inhoud zijn gedeeld. Wanneer je berichten verder worden gedeeld, profiteer je niet alleen van je eigen bereik, maar ook van het bereik van andere gebruikers en hun netwerken. Hierdoor kan je bericht viraal gaan en nieuwe doelgroepen bereiken.
Dus als het je doel is om meer bereik te genereren en je profiel te verbeteren, moet je werken aan het verspreiden van informatie.
het aantal shares en retweets verhogen.
Reacties
Het aantal opmerkingen is ook een metriek voor betrokkenheid. Op Facebook kan het aantal reacties ook het bereik vergroten, omdat je berichten verschijnen in de feeds van de gebruikers die hebben gereageerd. Het is echter belangrijk om niet alleen naar het aantal reacties te kijken, maar ook naar de kwaliteit van de reacties. Reacties zijn meningsuitingen en het is belangrijk om het kwalitatieve aspect niet te verwaarlozen.
Reacties / Houdt van
Dit gaat over het aantal reacties op je berichten op sociale media, niet over de likes voor je accounts zelf. Natuurlijk wil je altijd dat mensen je inhoud leuk vinden en er likes of emoji-reacties op geven, bijvoorbeeld op LinkedIn. Je kunt deze KPI na verloop van tijd in de gaten houden om te zien of de kwaliteit van je berichten steeds beter wordt.