Redenen: Waarom sociale media? Waarom marketing? + 7 eenvoudige voordelen

Social Media Reasons – Vraagt u zich af: Waarom sociale media? Waarom marketing? Wat zijn de redenen voor sociale media of sociale-mediamarketing in uw eigen bedrijf? Hier is het de moeite waard om te kijken naar de verschillende voordelen die sociale media met zich meebrengen, voor B2C-verkoopstijging, maar ook voor B2B-bedrijven.

Waarom nu sociale media? Eenvoudig uitgelegd

Allereerst, waarom sociale media? Het gaat hier nog niet over bedrieglijke onderwerpen, maar over zeer fundamentele aspecten die de kern vormen van succesvolle social media-marketing (door en voor bedrijven).

Dit zijn de belangrijke redenen:

  1. Meer aandacht
  2. Meer bereik
  3. Meer merkbekendheid
  4. Meer bestellingen / orders
  5. Meer klanten
  6. Meer vaste klanten
  7. Meer merk fans

Zo gaat de fase van het creëren van bekendheid voor uw merk, naar het genereren van leads (nieuwsbriefinschrijvingen, online winkelverkopen, enz.) tot vaste klanten en echte merkfans.

Vergelijking met 1990: Weinig reclamekanalen

Heel eenvoudig uitgelegd, staat u dichter bij uw doelgroep dan ooit tevoren. Nog maar 20 of 30 jaar geleden waren er maar een paar communicatiekanalen, bv. kranten, radio of TV. Anders waren er alleen flyers of posters. Dat betekent dat u nooit echt rechtstreeks in contact kunt komen met uw doelgroep.

Sinds er sociale netwerken zijn, liggen de zaken anders, en juist daarin schuilt het grote voordeel.

U kunt in contact komen met uw gemeenschap met slechts een paar klikken. Met gemeenschap worden de mensen bedoeld die uw account op een sociaal netwerk volgen.

Sociale media: Rechtstreeks spreken + bereiken

Maar de voordelen van sociale media gaan nog verder, vooral als je bedenkt dat je als bedrijf, onderneming en merk vooral één ding nodig hebt: bereik.

Bereik mensen precies, in plaats van “wilde posters”.

Dit is waar een tweede belangrijk aspect van sociale netwerken in het spel komt, de voordelen van reclame binnen de apps. Laten we bij het voorbeeld van de poster blijven, van 30 jaar geleden, je moet er 100 posters mee door de stad nemen, gedurende een week, op honderd verschillende plaatsen. Wat een inspanning, met al het plannen, het drukken, het verdelen, het ophangen, het afbreken.

Ideeën bekend maken

Vandaag heb je een goed idee, je neemt snel een foto, schrijft een beetje tekst, publiceert dit bericht en maakt extra reclame.

Eenvoudig gezegd betekentadverteren dat u x euro(CPM) betaalt voor 1.000 uitzendingen van deze advertentie. Een goed idee kan zo snel bekend worden gemaakt zonder van tevoren een uitgebreide reclamecampagne in de hele stad te moeten plannen. In feite, heb je maar 5 minuten nodig.

Altijd beschikbaar, of je nu winkelt in de stad of thuis op de bank, sociale apps.

Conclusie: Bereik en gemeenschap

Dienovereenkomstig zijn er twee belangrijke aspecten, de gemeenschap en het bereik. Dit zal u veel geld besparen in de toekomst, u hoeft alleen maar 100 fans op te bouwen, 500 fans, 1.000, 5.000 enzovoort. Het pad is het doel. Maar als je eenmaal – laten we zeggen “slechts” – 1.000 fans hebt, kun je ze op elk moment bereiken en activeren.

Wat eigenlijk al in de naam zit:

Sociaal & Media.

Laten we de typische voordelen van sociale media nog eens samenvatten, die interessant genoeg zeer goed overeenstemmen met de redenen:

  • Attentie
  • Bereik
  • Merkbekendheid
  • Orders / Inkooporders
  • Klanten
  • Vaste klanten
  • Merk fans