Berlijn: Social Media Marketing Workshop voor 150 mensen – WOW!

We geven vaak social media talks en trainingen in Berlijn, maar deze keer was het iets speciaals! Met een Zwitserse afdeling van meer dan 150 mensen, draaide alles om social media marketing en influencer marketing gedurende meer dan 8 uur.

Oprichting van een bedrijf, start-up en pitch training

Een bedrijf opzetten, start-up en pitch-training voor investeerders en banken, daar draait het vandaag de dag om (Tip! Nu in de boekhandel: The Business Book van Stephan M. Czaja). Ons cruciale doel in de training was om de jongeren te laten zien hoe ze kunnen schitteren in hun bedrijf met een focus op social media marketing. Want geloof het of niet, zelfs na meer dan 10 jaar sociale-mediamarketing op de sociale netwerken Facebook en YouTube zijn er nog veel bedrijven en ondernemingen die nog steeds niet actief online marketen.

Hier vindt u meer informatie over bijscholing / workshops en sprekers / lezingen.

Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van social media marketing zijn steeds meer kleine, maar ook middelgrote en vooral grote bedrijven op zoek naar geschikte social network specialisten binnen hun eigen gelederen. De bijscholing van nieuwe talenten met belangstelling voor sociale-mediamarketing is voor veel bedrijven een goede investering in de toekomst. Dit komt omdat sociale-mediamarketing niet alleen een uitstekende manier is om aspecten van public relations en imagoversterking te implementeren, maar ook om directe verkoop te realiseren. Dit is precies waar onze nieuwe workshop in Berlijn over ging!

Coaching procedure

  1. Oprichting van het bedrijf / projectbeheer
  2. Digitale media / Focus Social Media Marketing
  3. Public relations / Imago opbouw
  4. Motivatie / Leiderschap
  5. Pitch Training / Elevator en Volledige Pitch voor Investeringen

Workshop in Berlijn met 150 mensen, hoe gaat zoiets in zijn werk?

De meeste bedrijven plannen een dergelijke opleiding alleen voor hun eigen werknemers, en deze workshops worden vaak bijgewoond door drie, vier of vijf personen, die gedurende enkele uren worden onderwezen over de voordelen van sociale-mediamarketing, maar ook over de methoden en de strategie om deze successen te behalen. Dit concept overbrengen naar een divisie van 150 mensen is een uitdaging. Vandaag willen we een klein inzicht geven in de organisatie van dergelijke grotere workshops in social media marketing.

Onze locatie is niet ver van Alexanderplatz, in de richting van Prenzlauer Berg komt u direct bij het hotel en conferentieoord Leonardo Royal. Hier, in Balzaal 3, verzamelden de deelnemers zich ’s morgens en het evenement begon stipt om 8 uur. Ons concept was om in eerste instantie niet alle 150 mensen te behandelen, maar om de deelnemers in twee grotere groepen te verdelen. Groep 1 behandelde ’s ochtends de onderwerpen van social media marketing in de vorm van een lezing, maar ook in een twee uur durend groepswerk en een pitch, heel echt in de wereld van de agentschappen. Laten we nu eens kijken naar de details van de workshop.

Groepstraining, pitch en workshop presentaties

Zoals reeds beschreven, verdeelden wij het grote aantal deelnemers van 150 in twee groepen van elk 75 deelnemers.

Elke groep krijgt een intensieve workshop van drie en een half uur. Dit begint met een lezing van een uur over het onderwerp succes in sociale-mediamarketing, groeicijfers maar ook gebruikerscijfers en actuele statistieken. Deze geven de jonge social media managers een goed inzicht in de huidige risico’s en kansen die zich voordoen bij het onderwerp online marketing en social media. Want natuurlijk moet je eerlijk zijn en niet alleen het beste, maar ook het slechtste scenario in overweging nemen. Dit alles maakt deel uit van het werk van een goede social media manager. Naast deze strategische inzichten zijn er natuurlijk ook inzichten in het werk van het agentschap. We laten zien hoe succesvolle contentplanning tot stand komt, zodat de social media-kanalen elke dag met nieuwe content kunnen worden bespeeld. Dit wordt niet live gepubliceerd, maar uiteraard van tevoren gepland met behulp van social media software. In de volgende stap gaan we in op een van de nieuwe aspecten van online marketing, influencer marketing.

  • De grondbeginselen bijbrengen
  • Opzetten en beheren van ondernemingen
  • Idee-ontwikkeling (het oprichten van een start-up)
  • Praktische voorbeelden en toetsing aan de realiteit

Influencer marketing en strategieën voor succesvol social media management

Naast de klassieke en regelmatige dagelijkse postings, is het belangrijkste in marketing om altijd aan de bal te blijven. De wereld van de sociale netwerken ontwikkelt zich bijzonder snel, heel anders dan de klassieke marketing, gedrukte affiches of TV-reclame. Sociale netwerken ontstaan, maar gaan ook weer voorbij. Terwijl je een jaar geleden nog kon schitteren met organisch bereik op Facebook, is bereik nu alleen nog mogelijk via betaalde advertenties.

Met al deze verschuivingen moet de socialemediabeheerder natuurlijk rekening houden als het gaat om nieuwe concepten en strategieën. Maar ook bloggers in het bijzonder moeten in beeld komen, want zij zijn de nieuwe bereikdragers van de sociale media. Tegenwoordig bereiken jongeren van 16 of 18 jaar 100.000, soms zelfs miljoenen mensen. Dit bereik, vergeleken met gevestigde media zoals gedrukte tijdschriften, die slechts 100.000 mensen bereiken met de hoogste inspanning en redactioneel werk en journalisten. Bloggers bereiken hetzelfde resultaat, met een werklast die slechts 0,01% bedraagt. Natuurlijk erkennen bloggers ook steeds meer hun waarde en invloed, dus social media managers moeten ook blijk geven van vaardigheden op het gebied van onderhandeling, planning en strategie voor dergelijke influencercampagnes op YouTube, Instagram of zelfs Facebook. In onze workshop gaan we in op al deze aspecten en laten we ook aan de hand van best practice voorbeelden zien hoe marketingmethoden werken en tot succes kunnen leiden, voor producten maar ook voor merken.

  • Klassieke marketing (flyers, posters, …)
  • Digitale marketing (community, advertenties plaatsen, …)
  • Creatieve marketing (influencers, …)
  • Marketing praktijk (telefonische verkoop, …)

Influencer Marketing Deel 1: Definitie & Referral Marketing

Hier vindt u alle 6 delen van de online cursus Influencer Marketing.

Groepswerk, social media campagne planning

Tijdens de groepswerkfase werken de deelnemers in kleinere teams aan de concrete ontwikkeling van een social media-concept voor een klant die ook in de realiteit bestaat. Wij geven onze deelnemers vaak echte projecten, zodat zij een echt voorbeeld van beste praktijken hebben voor de oefening en niet slechts een fictief geval.

In een uur hebben de deelnemers de tijd om hun basisplanning op te stellen. Een gedetailleerde casestudy zal u hierbij helpen; wij zullen u deze voorleggen in een korte lezing van 15 minuten kort voor het groepswerk. Aan de hand van deze casestudie kunt u zich heel goed oriënteren en uw eigen planning opstellen.

In het algemeen bestaat de korte presentatie van de verschillende groepen uit een dia van 3 à 4 bladzijden. Hierbij wordt eerst ingegaan op de klant en het USP (unique selling proposition) van het product, d.w.z. de speciale kenmerken die het product uniek maken en het onderscheiden van de concurrentie. In de tweede dia gaan we in op de dagelijkse inhoud, het dagelijkse werk van een social media manager.

Slide 3 gaat dan over de conceptie van een video voor YouTube, in samenwerking met een influencer. Hier wordt zowel het storyboard uitgewerkt, d.w.z. het verhaal van de video, maar ook de influencerselectie samengesteld op basis van kwaliteitsbeoordeling en -berekening.

  • Eén uur per groep om hun eigen concepten uit te werken
  • Uitwerking van het USP (unique selling proposition)
  • Voorbereiding van de presentatie (max. 4 dia’s)
  • Mediakanalen en samenwerkingspartners

Presentatiefase voor de groepen, presentatie van de strategie

In de presentatiefase geven we de deelnemers een speciale kick. Net als in de echte wereld, hebben cliënten vaak niet veel tijd. Daarom moet de slide kort zijn en moet de pitch, d.w.z. de presentatie van het concept, binnen drie minuten plaatsvinden. Dit is hoe de verschillende teams tegen elkaar strijden. De truc is dat elk merk door twee teams wordt gepresenteerd. Op deze manier strijden de teams tegen elkaar, maar kunnen zij ook in directe vergelijking zien wat de andere groep heeft bedacht. Ook de andere deelnemers kunnen live volgen hoe de afzonderlijke concepten tot stand zijn gekomen en hun eigen gedachten geven.

  • Presentatie in kleine groepen, voor iedereen
  • Directe feedback voor presentatoren vanuit het publiek
  • Reflectie van het publiek op hun eigen bedrijf
  • Presentatie veiligheid

Evaluatie van de presentatie en het socialemediaconcept door deskundigen

Onze spreker als social media expert geeft een korte evaluatie van de algemene prestaties na elke individuele presentatie. Hier worden afzonderlijke kritische punten in de hele groep besproken en uit elkaar gehaald, zodat elke afzonderlijke groep zich kan verbeteren en ook hun presentatie. De evaluatie van de deskundige draagt ook bij tot de consolidatie van de eigen kennis van de deelnemers. Door de snelle veldsituatie, waarin elke groep slechts drie minuten heeft, wordt de geest erg op de proef gesteld! Je ziet verschillende modellen en verschillende ideeën binnen een zeer korte tijd. Door de constante herhaling en het doelgerichte werk, blijft de inhoud van onze opleiding goed hangen bij de deelnemers en kunnen zij hun kennis de volgende dag al praktisch toepassen in het bedrijf.

Met name het praktische werk speelt een zeer bijzondere rol in onze workshops en opleidingscursussen. Wie wil leren om socialemediabeheerder te worden, moet over een hoge mate van creativiteit beschikken die niet via theoretische kennis kan worden aangeleerd. Praktisch werk en vergelijkingen, maar ook kijken naar concurrenten maar ook naar andere industrieën, bloggers of zelfs tijdschriften helpen de eigen creativiteit. Daarom proberen wij denkprocessen te bevorderen en impulsen te geven door geconcentreerd te werken, van het begin en het succes van socialemedia-marketing tot het praktische werk in de groepen.

  • Pitch Tijd voor elke groep max. 5 minuten
  • Presentatie aan spreker/coach en gastjurylid (ondernemer)
  • Beoordeling en evaluatie van het idee, alsmede stichter en presentatie
  • Ideeën voor verbetering voor uitvoering

De grote eindpresentatie, Toekomst in Sociale Media Marketing

Om het grote werk af te maken is er een grote eindpresentatie waarin we het nog eens hebben over de toekomst van social media marketing. Met name de hoge groeicijfers, die niet alleen in Duitsland jaarlijks een half miljoen nieuwe gebruikers op sociale media registreren, ook wereldwijd zijn de nieuwe registraties zo uitmuntend dat er al jaren niet alleen sprake is van een voortdurende stijging van de registratiecijfers, maar ook van de conversies die via sociale-mediamarketing worden gerealiseerd. Al deze links tonen aan dat de investering in bijscholing en voortgezette opleiding van werknemers in socialemedia-marketing loont. Door de hoge mate van internationaliteit in de stad zorgen vooral Berlijnse bedrijven ervoor dat nieuwe concepten snel worden overgenomen voor hun eigen merk of start-up. Het maakt niet uit of het om een startend of een middelgroot bedrijf gaat, de oriëntatie op nieuwe marketingmethoden maakt altijd deel uit van de bedrijfsfilosofie hier in Berlijn. Maar ook andere steden volgen dit voorbeeld en richten zich meer en meer op sociale-mediamarketing, niet langer alleen in de sector van de particuliere klanten, B2C, maar ook in de sector van de grote klanten, B2B.

  • Vooruitblik op de toekomst van sociale media en marketing
  • Carrièremogelijkheden voor deelnemers (digitale knowhow is zeldzaam en gewild)

Samenvatting: Workshop sociale media

Hier volgt een samenvatting van onze procedure

  1. Groepstraining, pitch en workshop presentaties
  2. Influencer marketing en strategieën voor succesvol social media management
  3. Groepswerk, social media campagne planning
  4. Presentatiefase voor de groepen, presentatie van de strategie
  5. De grote eindpresentatie, Toekomst in Sociale Media Marketing

Social Media Bureau Berlijn

Bent u op zoek naar een agentschap voor uw bedrijf in Berlijn? Onze social media experts wijzen u de weg naar uw eerste social media concept of nieuwe concepten voor bestaande social media kanalen. Succes in sociale netwerken kan worden gepland, wat belangrijk is, zijn gemotiveerde en geëngageerde werknemers, creativiteit en gevoel voor klanten en communicatie. Omdat sociale-mediamarketing, in tegenstelling tot klassieke marketing, heel dicht bij de klant staat. Evenzo kunnen klanten rechtstreeks feedback geven, omdat het net zo dicht bij hen staat! Van de beroemde shitstorm tot een 1-ster rating, uw werknemers moeten met elke situatie om kunnen gaan. We praten samen over de grootste uitdagingen voor uw sociale media.

We werken dagelijks in sociale netwerken, plaatsen Facebook Ads, plannen en produceren video’s voor Youtube marketing, organiseren fotoshoots voor Instagram en doen promotie via TikTok, deels met influencers, deels met organisch en betaald bereik. Voor beginners worden in workshops basisvragen behandeld: “Hoe spreek ik mijn bezoekers aan? Jij of jij?”, voor gevorderden meestal over “Hoe kunnen we ons bereik vergroten?”. Wij leveren oplossingen van A-Z voor u en uw personeel.

Beste praktijken – Lezingen en workshops

  • Keynote Spreker Stephan M. Czaja
  • Voorbeeld: Lezing en workshop – tot 100 personen – Berlijn; Business, Marketing & Pitch
  • Voorbeeld: Workshop Intern voor Werknemers – München; Voedsel Online en Sociaal
  • Voorbeeld: Lezing Universiteit – Keulen; Influencer Marketing

Permanente educatie – workshops en lezingen door onze deskundigen

✓ Basis – Sociale Media Marketing
Doelstellingen – Sociaal Media Denken en Ontwikkeling

â Strategie – Facebook , Instagram, TikTok, Youtube

✓ Influencer – Contact naar campagne
✓ Wisselen van advertenties – Ad management

â Foto- en videoproductie – redactieplan en content marketing

Lees hier meer over onze lezingen en data:

Agentschap – Facebok, Youtube, Instagram & Co.