Forum – definitie, internet en belang voor sociale netwerken
De term forum definieert een online platform waarop gebruikers informatie kunnen uitwisselen. De eerste ritten waren in die tijd ook pioniers voor het zender-ontvanger model. Het zender-ontvanger model beschrijft de vorm van communicatie tussen een verzendende partij en de ontvangende partijen. Een zeer klassiek voorbeeld is de bioscoop. Als een van de eerste populaire media verspreidden bioscoopfilms verhalen en informatie. De kijker kan de film bekijken, maar heeft niet de mogelijkheid hem te beïnvloeden. Op een gegeven moment was er radio, en net als bij kranten kon je reageren op artikelen en commentaren. In tegenstelling tot de krant was het echter voor het eerst mogelijk om op de radio met behulp van de telefoon in real time te reageren. Presentator en kijker konden direct met elkaar in contact komen. Er waren echter nog hinderpalen, zoals de redacteur die de gesprekspartners voor de live-uitzending selecteerde. Tussen de duizenden telefoontjes worden dan drie, of vier mensen doorverbonden.
Uitwisseling in forums – definitie en betekenis
Voor het eerst veranderde het internet het zender-ontvanger model. De verandering in het communicatiemodel ziet er als volgt uit:
- 1:m – één organisatie/bedrijf zendt, allen ontvangen
- M:n – allen (kunnen) zenden / allen ontvangen
Het internet is een digitaal platform waar iedereen gegevens van gelijke waarde kan verstrekken, informatie, maar ook media, voor blootstelling volledig zonder betekenis, evenals kattenvideo’s, of een van de grootste exploitanten van het internet, pornografie. Forums maakten de uitwisseling van gegevens en, uiteraard, van meningen mogelijk. Daarom hebben zij een hoge waarde en worden zij ook vandaag nog zeer vaak door de samenleving gebruikt. Bijvoorbeeld als handleiding voor software. Hier kunnen gebruikers vragen stellen en de ontwikkelaars of beheerders kunnen antwoorden en feedback geven op deze vragen. Elke gebruiker kan verdere opmerkingen maken en natuurlijk zijn of haar eigen ideeën toevoegen. Zo is het zender-ontvanger model fundamenteel veranderd. Van een structuur van louter zenden naar zenden en ontvangen of ontvangen en zenden.
Ontwikkeling van netwerken, fora en definitie
In een forum kunnen meningen en gedachtegangen vrij worden uitgewisseld. Gebruikers kunnen zich registreren, hun eigen accounts aanmaken en vervolgens hun eigen avatars. En daar gaan ze. Je hoeft je natuurlijk niet bij elk forum te registreren, maar de meeste vereisen het wel om de kwaliteit van de bijdragen te kunnen uploaden. Hoe opener een forum is, hoe meer bots en spambijdragen zich hier kunnen verzamelen. Daarom is het bijzonder belangrijk voor de beheerders van een forum om hun forum schoon te houden en dergelijke dingen te vermijden.
Forums zijn niet alleen belangrijk voor de leden die hier informatie met elkaar uitwisselen. Een groot deel van de mensen is slechts passief op het forum. Bv. door in een zoekmachine te vragen naar een bepaald onderwerp, trefwoord of zelfs een vraag. Het maakt niet uit of het gaat om jonge gezinnen die vragen hebben over zwangerschap, later over het bouwen van een eigen huis en misschien nog wat later gaat het eerste kind naar een hogeschool of universiteit. Op welk gebied van het leven dan ook, er komen voortdurend vragen op en er zijn miljoenen, misschien zelfs miljarden antwoorden op forums.
Om deze redenen zijn forums er ook al sinds het begin van het internet. Ook de ontwikkeling van sociale netwerken heeft een blijvende invloed op hen gehad. Tot op de dag van vandaag hebben forums een zeer grote relevantie, natuurlijk ook voor SEO-bureaus. Deze hebben met name betrekking op zoekmachine-optimalisatie. Backlinks, d.w.z. links naar het eigen onlineproject, van grote en bekende fora zijn een groot voordeel voor bedrijven. Daarom proberen veel bureaus links voor hun cliënten te plaatsen op gerenommeerde forums. Een eenvoudig voorbeeld uit het leven zou nu kunnen zijn dat de jonge vader van een gezin op zoek is naar de juiste kinderwagen. Hij gaat naar de zoekmachine en vraagt:
- “Waar moet ik op letten als ik een kinderwagen koop?”
Precies dezelfde aaneenschakeling van woorden verschijnt als vraag op een forum voor jonge ouders. In de derde opmerking wordt rechtstreeks verwezen naar een fabrikant van kinderwagens, in wiens onlineshop alle modellen snel en goedkoop kunnen worden geleverd. Onze jonge huisvader neemt de zogenaamd authentieke aanbeveling van de gebruiker aan en zal misschien op de link klikken. Waarom? Wij vertrouwen op de mening van andere mensen. Daarom zijn forums ook een zeer interessant gebied voor online marketing.