Troll: Social Media Hate Speech & Shit Storm
Een zogenaamde troll is een anoniem persoon op het internet die de aandacht trekt door een groot aantal negatieve en kritische opmerkingen. Trolling is zelfs een ingeburgerde term geworden. Het doel van trollen is mensen of bedrijven, ideeën, projecten, zelfs landen in diskrediet te brengen. In Rusland zijn er hele trollenfabrieken, huizen waar werknemers werken die opzettelijk de mening van mensen beïnvloeden door middel van een groot aantal commentaren.
Wat doet een trol? Trollenfabrieken
Weg van de eenzame werkende gelovigen, in de kinderkamer of zelfs bij de oude man op de sofa, zijn er professionele trollenfabrieken. Allereerst is het belangrijk voor een trol om verschillende rekeningen te hebben. Alles moet er immers echt uitzien en natuurlijk moet de geplaatste inhoud leuk worden gevonden en op zijn beurt becommentarieerd door vermeende derden. Als één persoon 30-40 accounts onder zijn hoede heeft en 10 mensen werken samen, kom je al snel tot een hoeveelheid van 300, 400 accounts die onevenredig actief zijn. Hoewel het aantal niet extreem hoog is, is hun invloed groot. Normale gebruikers publiceren een paar berichten per dag, maximaal. Dat kan een Instagram foto zijn, 3,4 Stories en misschien iets gedeeld op Facebook.
Trollen daarentegen plaatsen de hele dag door commentaren, specifiek op zoek naar fanpagina’s, profielen en zelfs groepen. Iets nieuws wordt voortdurend negatief beoordeeld, kritische krantenartikelen worden gedeeld en natuurlijk YouTube-video’s.
Door de zeer grote massa van publicaties krijgt hun mening een zeer grote weerklank. Bovendien nemen zij nauwelijks een pauze, terwijl de normale gebruiker vier of vijf dagen offline is en niets nieuws publiceert, produceren zij elke dag nieuwe inhoud. Trollen zijn een zeer belangrijk onderwerp geworden, vooral nieuws is zeer interessant als onderwerp – in Denemarken heeft een bekende vrouwelijke atlete zich van het leven beroofd. Zelfs een van de grootste series ter wereld, South Park, heeft er een eigen show van gemaakt. Haatzaaien op het internet is een echt probleem geworden. Vooral voor mensen die het digitale leven heel echt vinden, minder zelfvertrouwen hebben of minder sociale connecties. Afgezien van privé-hate speech, zijn trollenfabrieken wereldwijd problematisch. Omdat ze niet eens stoppen bij politieke verkiezingen.
Sociale netwerken reageren hier nogal passief op. Hoewel er algoritmen en menselijke beoordeling van kritische inhoud zijn, ontvangen Fred-sensoren elk uur tot 4.000 media ter evaluatie. Er is vaak maar een fractie van een seconde voor een enkele afbeelding of opmerking. 4.000 media? Dat klinkt als veel, maar realistisch gezien wordt er alleen al op YouTube elke minuut meer dan 1.000 uur aan videomateriaal geüpload. Bijgevolg is de menselijke controle, na de evaluatie van het algoritme, willekeurig. Daarom hebben gebruikers op sociale netwerken ook de mogelijkheid om aanstootgevende inhoud te melden. Als genoeg gebruikers op deze manier op een opmerking hebben gereageerd, wordt deze herzien. Maar tijdens dit proces heeft de trol waarschijnlijk al tien nieuwe berichten gepubliceerd. Het blijft dus een eeuwig kat-en-muisspel.
Wat moet je doen als je getrolled wordt? Crisisbeheer
Wanneer wij als social media-consultants worden geboekt, beantwoorden wij de vraag naar trollen, shitstorms en haatzaaiende taal het liefst met: als wij in uw voortuin zouden staan, zou u dat dan tolereren? Nee. Je moet op dezelfde manier handelen in sociale netwerken, consequent rapporteren en verwijderen. Opbouwende kritiek moet natuurlijk altijd in aanmerking worden genomen, ongefundeerde negatieve en kritische opmerkingen worden dienovereenkomstig consequent en onmiddellijk verwijderd.
Lees hier meer over het onderwerp: