Opt-In / Double-Opt-In: Wat is het? Leads genereren voor e-mailmarketing

Je hoort de term opt-in vooral in de context van e-mailmarketing en e-mail funnels. Opt-in betekent dat een gebruiker zich inschrijft voor een e-maillijst. Typisch op een website of in een online winkel. In Europa is er ook de dubbele opt-in als verordening. Dit betekent dat gebruikers met een extra klik (eerste e-mail) moeten bevestigen dat zij zich hebben aangemeld.

Opt-In in e-mailmarketing

Laten we de opt-in en de functie ervan eens nader bekijken.

Verzamel aanwijzingen: Laat uw e-maillijst groeien

Leads – Potentiële klanten die zich op een e-maillijst hebben ingeschreven, worden“leads” genoemd. Nog een term die je veel hoort in marketing en nog specifieker in online marketing.

  • E-mail adres (minimum)
  • Naam (optimaal)

Hoe meer gegevens u in het deelnameformulier vraagt, hoe kleiner het deelnamepercentage zal zijn. Daarom is de eerste stap meestal alleen het noemen van het e-mailadres en misschien de naam.

Hiervoor worden bijvoorbeeld pop-ups met kleine geschenken (na opt-in) gebruikt:

E-mail trechter: Automatisering

E-mail trechter – Na registratie worden mensen geautomatiseerde e-mails gestuurd. Deze streven slechts één doel na: volgens het AIDA-model moet een gebruiker van geïnteresseerde tot koper overgaan.

Na de koop is voor de koop! Up- en Cross-Sell

Kunt u met de informatie uit verkoop nr. 1 verdere conclusies trekken, wat zou de gebruiker nog meer kunnen interesseren?

Cross-selling is de verkoop van verwante of aanvullende producten of diensten, gebaseerd op de producten die de klant reeds heeft gekocht (of waarin hij of zij geïnteresseerd is). Up-selling is het extra aanbieden van producten met een hogere waarde of diensten met een hogere waarde.

Maak een e-mail trechter: Hier is hoe

Lees hier meer: