Marketing Automation – Bespaar tijd en geld met software

Het automatiseren van de eigen social media marketing is onmisbaar voor groeiende kanalen om redenen van effectiviteit. Als u regelmatig sociale media wilt beheren, gemeenschappen wilt onderhouden en uw bereik wilt vergroten, hebt u constante interactie nodig. Constante interactie door werknemers alleen is zeer tijdrovend en uiteraard ook duur. Vooral wanneer software de taken kan overnemen.

Automatisering in sociale-mediamarketing: kostenefficiëntie

Het geleidelijk omzetten van de eigen processen in automatische procedures levert, afhankelijk van de software, een zeer grote tijdwinst op. De nadruk ligt hierbij op het verbeteren van de prestaties op het gebied van bereik, communicatie en interactie. Natuurlijk kunnen niet alleen dergelijke communicatieve processen worden geautomatiseerd, er zijn ook slimme oplossingen voor advertenties en e-mailcommunicatie met beïnvloeders. In principe gaat het voor de meeste bedrijven en ondernemingen echter om de typische interactie en het bereik, de eerste stap om een eigen community op te bouwen.

Een van de belangrijkste taken, vooral voor startende en jonge bedrijven, is regelmatig posten. Toch is het vaak moeilijk, want zelfs grote bedrijven met een traditie van 100 jaar hebben het moeilijk om consequent met sociale media om te gaan. Toch is een van de centrale factoren voor de relevantie van het eigen kanaal de regelmatigheid van de postings. Het gemakkelijkst te omschrijven is de typische nieuwsuitzending ’s avonds, stipt om 19.00 of 20.00 uur. Iedereen heeft zijn favoriete bron van informatie. Regelmaat en consistentie zijn niet alleen belangrijk in de klassieke mediawereld, maar ook in de nieuwe media. Waarom? Hoe gemakkelijker het voor gebruikers is om toegang te krijgen tot media, hoe minder belemmeringen er zijn, ook in de tijd, hoe hoger de tevredenheid.

Hoe vaak moet u berichten plaatsen op sociale media?

  • Instagram – 3 tot 7 posts per week, plus 1 tot 10 Stories per dag.
  • Facebook – 3 tot 7 berichten per week
  • YouTube – 1 video per week
  • Tiktok – 12 berichten per dag
  • Twitter – ten minste 2 berichten per dag

Dat is het ideale geval. Zodat social media managers nog voldoende tijd hebben voor het creëren van content, maar ook voor het onderhouden van de community, kunnen bepaalde stappen worden ontlast door semi- of volledig geautomatiseerde processen.

Automatisering voor posting

Zoals we hebben laten zien in onze grote social media software test, zijn er veel goede programma’s voor het vooraf plannen van posts op Instagram, Facebook en co. Daarom gaan we hier niet in detail in op individuele softwareprogramma’s. Als u alles wilt lezen over de grote check, kunt u het artikel Social Media Software hier vinden.

In principe kun je als social media manager postings dagen, weken, maanden en zelfs jaren van tevoren plannen. De verschillende softwareproducten werken allemaal vrij gelijkaardig. Net als in de social media apps, kan individuele media-inhoud worden geüpload. U kunt een beschrijving toevoegen, maar ook tags en locatiegegevens. Daarnaast biedt de software echter de mogelijkheid om media vooraf te plannen. Dus als je een ervaren social media manager bent, kun je veel content in één keer produceren en vervolgens de content voor weken en maanden vooruit plannen. Dit bespaart veel tijd in het dagelijkse werk!

Feestdagen, vrije dagen, weekends, ze zijn onafhankelijk van al deze parameters met de voorafgaande planning van de inhoud.

Voordelen:

  • Regelmatige publicaties
  • Constante input voor gebruikers
  • Onafhankelijkheid van feestdagen, vrije dagen en weekends
  • Social media manager kan toezicht houden op andere taken
  • Redactionele planning kan direct worden verwerkt
  • Permanent bereik vergroten
  • Lage kosten, meestal slechts $10 tot $20 per maand

Automatisering van interactie

Van de halfautomatische publicatie van inhoud, die nog door de gebruiker moet worden ingevoerd, gaan we nu naar de volledig geautomatiseerde publicatie van vind-ik-leuks, opmerkingen en, voor sommigen, zelfs het volgen en unfollowen van mensen. Waarom doet men dit? Je krijgt aandacht door indrukken. Impressies zijn individuele views, wat betekent dat iedereen die een bepaalde foto ziet, onze merknaam leest…. Veel social media managers struinen de verschillende social media apps af op zoek naar geschikte content om te liken of om commentaar op te geven. Telkens wanneer dit gebeurt, worden een gebruiker en eventueel zijn volgers of vrienden zich bewust van ons. Perfect! Het kleine nadeel is dat een getalenteerd persoon, zoals een social media manager, zijn of haar tijd besteedt aan het liken en becommentariëren van foto’s en video’s. Er zijn zeker veeleisender taken voor uw bedrijf, en dat is precies waarom deze eenvoudige interacties worden geautomatiseerd door software-oplossingen.

Ook hier hebben wij reeds verschillende software in de test gehad, b.v. Instazood en Combin. Twee van de typische programma’s, hier in het voorbeeld voor Instagram, voor de drie soorten interactie:

Deze drie aspecten kunnen vervolgens in de programma’s worden toegepast. De likes worden altijd toegekend op basis van filters, u kunt bijvoorbeeld instellen hoeveel likes een foto moet hebben zodat slechte foto’s worden uitgesloten en natuurlijk ook foto’s die zoveel likes krijgen dat ons kanaal geen aandacht zou krijgen. Daarnaast kunt u bijvoorbeeld ook kanalen van concurrenten selecteren, zodat u alleen likes uitdeelt aan fans van uw eigen concurrenten. Zij zijn immers reeds geïnteresseerd in onze produktklasse, de overstap van merk a naar merk B, is mogelijk. Daarom werken wij ook graag met commentaren in de automatisering, want elk positief commentaar onder een foto zorgt ervoor dat de persoon ofwel direct reageert met een ander commentaar, ofwel dat de persoon direct doorklikt naar ons profiel en zo ons merk direct leert kennen.

Uitstekende mogelijkheden om interactie op te bouwen en ook prospects naar ons toe te trekken die anders nooit van ons gehoord zouden hebben.

Een derde optie, die bijna alle social media tools bieden, is het volgen en unfollowen van mensen. Hier volgen de tools specifieke personen, die op hun beurt worden geselecteerd door vooraf ingestelde filters. Na een bepaalde tijd, ontvolgt de software de mensen weer. Ook hier is het principe duidelijk om de aandacht te trekken. Omdat socialemediakanaal B nu socialemediakanaal A volgt, wordt socialemediakanaal A zich bewust van hem of haar en misschien gaat hij of zij socialemediakanaal B volgen.

Met al die duizenden likes en comments, unfollowing en following, wie kan het nog bijhouden? Wie heeft de tijd? Dit is precies waar het voordeel van automatisering ligt. Door het eenmalig in te stellen en uw eigen filters te definiëren, verloopt het werk automatisch voor de volgende weken, maanden en jaren. Het is alsof je een hardwerkende 24-uurs social media manager hebt, 7 dagen per week.

Automatisering van de communicatie

Ook hier zijn er verschillende middelen en mogelijkheden. Daarom een kleine blik of inzicht in de wereld van de automatiseringsradiocommunicatie. In de eerste plaats de regelmatige commentaren via de eerder kort besproken sociale media bot. Dit is hoe het werkt:

Genereer communicatie via reacties op hashtags

Enerzijds kan de communicatie specifiek worden opgebouwd door het gebruik van hashtags. Een klein voorbeeld van een beste praktijk zou er als volgt uitzien:

  • In de beste praktijk zijn we een levensmiddelenbedrijf, bv. een supermarkt of een eigen product zoals een gezonde smoothie
  • We hebben de automatisering zo ingesteld dat de sociale bot reageert op elke post met de hashtag #veganlife
  • Bij elke post, geeft de sociale bot commentaar met een gesponnen (dat wil zeggen, constant opnieuw gemaakte) tekst
  • Commentaar 1: Mega lekker ?
  • Commentaar 2: Yummy ??
  • Commentaar 3: ? #ilike
  • Commentaar 4: ? lekker als je op zoek bent naar nog een paar recepten, kijk op onze blog @foods

Met elke nieuwe opmerking worden nieuwe social media-gebruikers zich bewust van uw social media-kanaal. Natuurlijk kunnen de parameters van de sociale bot zo worden ingesteld dat bijvoorbeeld alleen postings die minstens 5 likes hebben maar maximaal 100 worden becommentarieerd. Waarom wordt dit gedaan? Door de parameters te verfijnen, worden foto’s uitgesloten die zo slecht zijn dat ze helemaal geen likes krijgen. Tegelijkertijd worden foto’s die veel likes hebben uitgesloten van het algoritme; onze opmerking zou hier waarschijnlijk nauwelijks worden opgemerkt.

Chatbots voor startcommunicatie

Veel bedrijven, firma’s en merken hebben veel voorkomende vragen. Gebruikers stellen deze vragen graag via sociale netwerken, aangezien de afstanden hier erg kort zijn. Iedereen kan rechtstreeks vanaf zijn mobiele telefoon schrijven, commentaar geven of beoordelen. Laten we voor het voorbeeld van chatbots eens kijken naar een modebedrijf als best practice. Dit modebedrijf krijgt heel vaak vragen over trends, zoals Nike, Adidas of Fila.

  • Veel gebruikers stellen de vraag: heb je dit of dat speciale Nike-model in de winkel?
  • Zodra het trefwoord Nike wordt genoemd, stuurt de chatbot automatisch een productoverzicht van Nike-schoenen met de opmerking: “kijk eens in de onlineshop, misschien vindt u hier uw model”.
  • De twee berichten worden verzonden met een vertraging van 7 seconden zodat het lijkt alsof ze echt getypt worden