Vermelding – Markering op sociale media-kanalen
Vermeldingen zijn markeringen van personen of socialemediakanalen van bedrijven en projecten op andere media of in andere teksten. Met elke vermelding of
Markeringen in teksten
Markeringen in teksten zijn voordelig omdat zij rechtstreeks en onmiddellijk toegang geven tot het profiel van het betrokken socialemediakanaal. Een tag verbindt het kanaal door het een naam te geven en een speciaal teken toe te voegen. Bijvoorbeeld:
- @lukinski op Instagram
Normaal wordt deze markering gedaan door een @ symbool toe te voegen, zoals hier in het voorbeeld. Op die manier weet het systeem dat we een gebruiker willen markeren. Deze vermelding in de tekst is dan een directe link naar het profiel van de desbetreffende gebruiker. Markeringen of vermeldingen kunnen ook plaatsvinden in media-inhoud.
Niet elk sociaal netwerk staat directe tagging toe in media-inhoud, bv. video’s en foto’s. De makkelijkste manier om dit te doen is op Instagram, waar je gewoon mensen kunt taggen door op de foto te tabben net voor je hem uploadt. Zo kun je ook direct op een foto zeggen dat dit persoon A is, dit is persoon B en dit is persoon C. Facebook heeft ook zo’n markeermogelijkheid. Bij YouTube moet je wat creatiever zijn, want er zijn speciale instellingen in de YouTube Creator Studio. U kunt ze gebruiken om informatie toe te voegen, bijvoorbeeld, maar ook gebruikers of abonnementsbanners.
- Met elke social media tag raakt de naam verder verspreid in het social media universum, wat betekent dat een vermelding veel waard is
- Om te taggen, vul je gewoon een @ in en de naam van de persoon die je wilt taggen in een commentaar.
- Facebook en Instagram maken het ook gemakkelijk om de mensen op een foto of video te taggen.