Shitstorm – Definitie & Tips

Shitstorm – De term “shitstorm” komt uit het Engels, waar het een bredere betekenis heeft dan in het Duits. In het Duits betekent een shitstorm een vorm van publieke verontwaardiging. Een shitstorm is een fase waarin bedrijven, beroemdheden, verenigingen, particulieren of overheden in korte tijd worden bekritiseerd vanwege bepaalde uitspraken of acties op bijvoorbeeld sociale netwerken of blogs. Het resultaat is negatieve berichtgeving, venijnige kritiek en beledigingen. Voor bedrijven leiden sitstorms vaak tot reputatieschade als zij niet snel op deze crisis reageren. Juist daarom is het belangrijk de sociale media goed in de gaten te houden en de juiste mensen onmiddellijk te waarschuwen wanneer een shitstorm toeslaat. Maar hoe ga je als bedrijf om met een shitstorm? Wij hebben het antwoord!

Hoe reageert een bedrijf op een shitstorm?

Je hebt een shitstorm gekregen en weet niet wat je moet doen? Geen paniek. We hebben tips voor je die je helpen om te gaan met shitstorms:

1. reageren in plaats van negeren

Het probleem negeren is geenszins een oplossing! Meestal helpt het als je laat zien dat je je bewust bent van het probleem en het zo snel mogelijk probeert op te lossen. Het is heel belangrijk om mensen feedback te geven.

2. excuses en spijt

Communicatie is het allerbelangrijkste in een situatie als deze. De zin die met tegenzin wordt gebruikt maar bijna altijd helpt: “Het spijt ons dat dit is gebeurd. We zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het niet meer gebeurt.” Het is altijd goed om een duidelijke en ondubbelzinnige verontschuldiging aan te bieden.

3. communiceren en informeren met klanten

Houd je klanten op de hoogte, ook als je zelf nog geen duidelijkheid hebt. In zo’n geval kunt u de volgende zin gebruiken: “Zodra wij meer weten, zullen wij u onmiddellijk informeren”. Als u nieuwe informatie hebt, laat het uw klanten weten.

4. negatieve feedback verwijderen? Nee, dank je.

Het verwijderen van negatieve feedback laat uw klanten denken dat u iets te verbergen heeft. Dit strooit alleen maar zout in de wonde. Als het nodig is om kritiek of een bericht te verwijderen, moet u dit altijd rechtvaardigen.