Ow.ly: korte link voor tracking en monitoring – voordelen

U kunt korte links genereren op ow.ly. We hebben al uitgebreid geschreven over verkorte links en de voordelen ervan voor tracking en monitoring in onze blog over sociale media. Wat maakt het inkorten van links zo nuttig? Ow.ly is een project van Hootsuite, een populaire software voor het vooraf plannen van social media postings. Het verkort links en creëert ruimte voor belangrijke dingen!

Korte links voor toezicht en rapportage

Het inkorten van de links heeft verschillende voordelen, zo is er bijvoorbeeld meer ruimte voor de beschrijving. Als de links erg lang zijn, zoals in zoekmaskers en resultatenpagina’s die ook cryptische ID’s bevatten, worden er onmiddellijk twee of drie regels opgenomen in het sociale medianetwerk. Als dan in de preview van een posting slechts twee of drie regels worden weergegeven, gaat er natuurlijk meteen veel ruimte verloren die kan worden gebruikt voor andere media-inhoud, van call-to-action tot opsomming van voordelen. Een ander onovertroffen voordeel van het gebruik van verkorte links, zoals beschreven, ligt in de tracking en monitoring.

Terwijl linkbronnen uit sociale-medianetwerken meestal moeilijk te evalueren zijn omdat er geen directe relatie is met de online winkel, helpen verkorte links om te evalueren hoeveel kliks een bepaalde beïnvloeder of een bepaalde post had. Als u een gebruikersaccount aanmaakt, kunt u een overzicht zien van alle verkorte links. Dit maakt het mogelijk om in te schatten welke persoon van een bepaalde campagne de meeste kliks heeft gegenereerd. Dit werkt natuurlijk ook met je eigen postings.

Als u elke dag een link naar uw blog of naar een andere bron publiceert, kunt u daar elke dag een korte link van maken en later, na 30 of 60 dagen, een evaluatie maken van op welke inhoud het vaakst werd geklikt. Op basis van het doorklikpercentage kunt u dan vergelijkingen maken en bepaalde inhoud minder vaak delen, maar u meer richten op het vaker delen van media-inhoud die relevant is voor de community en waarop vaak wordt geklikt. Op die manier kan het eigen social media-kanaal voortdurend worden geoptimaliseerd op basis van code-links.