11 Social Media Campagnes: Voorbeelden van beste praktijken!
Campagne in de sociale media – er zijn veel voorbeelden van beste praktijken. Van internationale merken die adverteren op Facebook, Instagram & Co. tot product placement en influencer marketing. Als u hier de beste case studies wilt zien, lees dan ons artikel over
Sociale media campagnes: De beste praktijk
Aan het eind van de voorbeelden van beste praktijken vindt u een kleine wiki voor alle belangrijke termen van sociale mediacampagnes.
Tip! De nieuwste tools, de beste software en nieuw: online cursussen voor social media managers. Leer posting automatisering, nieuwsbrief marketing en nieuwe strategieën online! Nu in:
Hulpmiddel voor sociale media
#6secondssciencefair – Mensen warm maken voor wetenschap
Om de belangstelling van jongeren voor de wetenschap te wekken, heeft een bedrijf verschillende video’s aan elkaar gemonteerd. Het wordt beschouwd als de meest succesvolle social media-campagne wereldwijd!
- 130.000 Likes
- 105.000 keer gedeeld
GE’s #6SecondScienceFair is verkozen tot de meest succesvolle sociale mediacampagne ooit, met een groei van 345% in één week! https://t.co/VexHH0qNoA
– All Set (@helloallset) 2 november 2016
Schoolvakantiewetenschap in 6 seconden! Onzichtbare inkt: http://t.co/2bIs1V9mVJ via @ASAPScience #schoolholsci #6secondsciencefair #scichatnz
– Science Learning Hub (@NZScienceLearn) 17 december 2014
Fan Helm Art – Motorfiets Fans via Sociale Media
Het bedrijf Biltwell verkoopt motoraccessoires. Om de aandacht te trekken, deelt het bedrijf regelmatig de creatieve posts van hun klanten. Dit maakt de klant blij door kort aandacht te krijgen in de sociale media en het label laat zien hoe veelzijdig de helmen bijvoorbeeld kunnen zijn.
Met #itaddsup is TD Ameritrade erin geslaagd om de Olympische Winterspelen van 2014 helemaal trendy te maken. Een heel team volgde de atleten voor foto’s en video’s en plaatste ze later op sociale media. Meer en meer gebruikers gebruiken de hashtag en steunen hun idolen.
- 78.000+ toepassingen
- 12% Toename in bereik
- 97 miljoen merkimpressies
Queso Bliss Showdown
Het bekende restaurant Qdoba creëerde een campagne waarbij hun gasten konden stemmen voor het beste gerecht op de social media kanalen van het restaurant. Dit besliste welke specialiteiten (meestal kaasdips) op het menu bleven en welke moesten verdwijnen.
- 16.000+ Stemmen
- 45.000+ Twitter volgers
Mijn Nat Geo Covershot
National Geographic heeft een wedstrijd uitgeschreven op Facebook. Iedereen kon zijn favoriete reisfoto naar de redactie sturen om op de cover van het tijdschrift te komen en als hoofdprijs een reis voor twee personen te winnen. De wedstrijd bracht veel aandacht voor het bedrijf, aangezien veel reisliefhebbers hun creatieve foto’s met het bedrijf deelden op Facebook.
Justin Bieber Believe Tour
Toen Justin Bieber in 2013 op zijn grote “Believe”-tournee ging, nam het cosmeticabedrijf “essence” de sponsoring van de concerten op zich. Het bedrijf organiseerde voor elke show een social media-evenement waar ze producten, Justin Bieber-tickets en meet & greets met de popster verlootten.
- Meer aandacht voor het bedrijf
- 263 miljoen merkimpressies
- 82.615 merkuitingen
- 35% meer bezoekers op de sociale media kanalen
Snack Hacks
Oreo, een van de bekendste koekjesfabrikanten, plaatste zijn eigen recepten met de donkere koekjes en de lichte vulling. De video’s werden zo goed ontvangen dat ze duizenden keren werden gedeeld. Dit leidde ertoe dat de populaire recepten steeds vaker werden nagebootst en dat de populaire koekjes vaak uitverkocht waren.
- Meer verkopen door aandacht in de sociale media
- Winststijging
- Video – weinig werk
Celebrity Selfie
Waarschijnlijk de beroemdste selfie aller tijden: de foto van de Oscarsterren in 2014. De selfie gepost door Ellen DeGeneres met onder anderen Julia Roberts en Brad Pitt bereikte binnen 45 minuten meer dan 1 miljoen retweets. Het was geen klassieke campagne, maar de foto was door Samsung in scène gezet en leverde het bedrijf dus veel aandacht op.
#treehousetuesday
Een van de beste manieren om bereik te krijgen is om iets magisch te creëren en gebruikers te laten dromen. Airbnb heeft precies dat gedaan met haar #treehousetuesday campagne. Elke dinsdag wordt er een foto van een droomachtige boomhut op Airbnb’s Instagram account geplaatst en vaak wordt er een nacht verloot. Airbnb wil haar volgers ook dichter bij de natuur brengen.
Het is waarschijnlijk de beroemdste uitdaging van de jaren 2010: de ALS Ice Bucket Challenge. De uitdaging vraagt mensen om een emmer ijskoud water over hun hoofd te gieten en dit te doneren aan de ALS-vereniging. De stichting voert campagne voor ALS, een voorheen onbekende ziekte, en met de Challange zijn ze in staat om aandacht te trekken en iets goeds te doen. Wereldwijd hebben meer dan 15.000 mensen aan de uitdaging deelgenomen.
- 115 miljoen dollar aan donaties
- Goed doel
- Leuk om naar te kijken en na te doen
- Aandacht voor ziekte en stichting
Influencer marketing leren: Video Tutorial voor agentschappen en bedrijven
Social analytics is hét instrument voor corporate social media managers. Als strategie en methode is influencer marketing nieuw. Uit tal van voorbeelden blijkt echter hoe succesvol het is. In onze gratis twee uur durende online cursus leggen we blogger- en influencer-marketing uit van A-Z.
Emirates Airline Best Practice voor Hamburg
Reclame voor reizen? Waarom niet charmant verpakt in een reisverslag? Zoals deze van Emirates. Een stewardess toont haar 24-uurs verblijf in Hamburg en neemt mensen over de hele wereld mee op haar reis op YouTube. Een zeer persoonlijke vlog.
Bedrijven vertrouwen al jaren niet alleen op reclamemedia als tv, kranten en radio, maar ontwerpen ook steeds vaker campagnes voor Facebook, Instagram & Co. Op socialemediakanalen bereiken bedrijven een jonge, moderne generatie die specifiek reageert op visuele prikkels. Deze doelgroep kan vooral voor zich gewonnen worden met creatieve en ludieke activiteiten, zoals de “Ice-Bucket-Challenge” of de “My-Nat-Geo-Covershot”-campagne. Daartoe kunnen jongeren vaak worden geïmponeerd met acties zoals loterijen en prijsvragen. Zelfs passies die voor veel mensen “oninteressant” zijn, zoals wetenschap of koken, kunnen door middel van een geschikte social media-campagne tot een nieuwe trend worden gemaakt door te spelen met kleuren, prikkels en de animatie om het te doen (zie de campagnes van Oreo en #6secondssciencefair).
Natuurlijk is er bij een campagne nooit zekerheid over hoe viraal de trend zal gaan. Er kunnen echter bepaalde trucs worden gebruikt om de aandacht van de gebruikers te trekken. Vooral emotionele prikkels boeien gebruikers. Lachen, tranen, geluk en charme wekken belangstelling en aandacht bij potentiële klanten. Deze deelname kan op haar beurt worden gebruikt om de verkoop te verhogen, aangezien alerte gebruikers door emotionele prikkels tot kopen worden aangezet.