Voordat we contact opnemen met onze blogger, stellen we onze briefing op. Deze briefing, d.w.z. het verzoek, bevat alle belangrijke details die onze blogger moet weten, zodat hij zelf kan beoordelen of de campagne al dan niet interessant voor hem is. In de briefing worden alle belangrijke gegevens opgenomen, niet alleen algemene gegevens zoals contactgegevens, maar ook de inhoud van de reclamecampagne, het respectieve mediagebruik, de kanalen en nog veel meer informatie. In de gratis online videotutorial kijken we in detail naar elke afzonderlijke stap en leggen we uit wat er in een volledige briefing voor influencers moet staan voordat er contact wordt gelegd.

Influencer Marketing Online Cursus: Onderwerpen

Klik hier om terug te gaan naar het overzicht Social Media Manager > Influencer Marketing

  1. Definitie, ontwikkeling, Youtube, Facebook & Instagram
  2. Blogger relaties? Voor- en nadelen van de methode
  3. Social media software tools voor post planning en volgers
  4. KPI’s (key performance indicators), doelstellingen en planning van de social media-campagne
  5. Kwaliteit en kwantiteit van bloggers en interactie
  6. Briefing, voorspellingen, contacten leggen en toezicht
  7. Certificaat Test Influencer Marketing Instagram

Uittreksels moeten gemarkeerd zijn © Stephan M. Czaja, Social Media One 2018

Influencer Marketing #6: Briefing, voorspelling, contacteren en opvolging

Duur: 21:27 Minuten

Briefing voor de Influencer: Daar gaan we!

Voordat we contact opnemen met onze blogger, stellen we onze briefing op. Deze briefing, d.w.z. het verzoek, bevat alle belangrijke details die onze blogger moet weten, zodat hij zelf kan beoordelen of de campagne al dan niet interessant voor hem is. In de briefing worden alle belangrijke gegevens opgenomen, niet alleen algemene gegevens zoals contactgegevens, maar ook de inhoud van de reclamecampagne, het respectieve mediagebruik, de kanalen en nog veel meer informatie. In de gratis online videotutorial kijken we in detail naar elke afzonderlijke stap en leggen we uit wat er in een volledige briefing voor influencers moet staan voordat er contact wordt gelegd.

  • Contact gegevens
    Bedrijf, contactpersoon, e-mail, telefoon
  • Campagnegegevens
    Klant, Inhoud
  • Taken van de Influencer (Digitaal)
    Postings, Verhalen, Video’s, Aanwezigheid
  • Taken van de Influencer (Offline)
    Voorbereiding, opleiding, winkelbezoeken
  • Frequentie
    Eenmalig, regelmatig, termijn/annulering?
  • Gebruik van media
    Landen, taalgebieden, duur
  • Inhoud van de post
    Weergave van het merk, markering, vermelding
  • Gebruik
    Influencer, Klant, PR / Pers, Derden

Contact opnemen met bloggers en beïnvloeders

Een van de meest voorkomende vragen die we hebben gekregen is, hoe kom ik eigenlijk in contact met een influencer? Veel mensen houden er niet van te schrijven naar mensen die alleen al op een sociaal netwerk 100.000 of 200.000 fans hebben. Waarom? Natuurlijk, men weet dat ze veel vragen krijgen. Elke dag komen er 20 of 30 emails met vragen. Sommige zijn ernstig, andere minder. Veel bloggers openen hun e-mails ’s nachts, omdat ze hun eigen beheer doen.

Wat is het grote geheim om een reactie te krijgen? In een notendop, het gaat erom de influencer te laten zien dat je met hem of haar wilt werken. Hij of zij moet ook een gedetailleerde briefing krijgen, zodat de influencer ziet dat het om een professioneel verzoek gaat. De video laat zien hoe dit werkt!

Algemeen gedrag om contact te maken

  • Via e-mail, kort en bondig
  • Oefen geen druk uit op
  • Neem kritiek serieus
  • Persoonlijke dialoog
  • Opnemen van inhoud en ideeën
  • Belangstelling tonen voor bijdragen
  • Vind ik leuk, reageer op de berichten van de blogger

Bied toegevoegde waarde en toon interesse

  • Exclusieve aanbiedingen
  • Ongepubliceerde informatie
  • Voor profilering in uw eigen gemeenschap

Opstellen van contracten en overeenkomsten

  • Basis: Briefing van de beïnvloeder

Verwerking van boeking tot betaling

  • Influencer plaatst foto’s / video’s
  • Influencer spaart media (posts, verhalen, enz.)
  • Media-gegevens verzenden (bewaking)
  • Betaling

Aanbiedingen voor agentschappen: maak snel en gemakkelijk voorspellingen

Hoe maak je snel en gemakkelijk aanbiedingen in verschillende variaties voor klanten? Vooral voor bureaus is onze social analytics campaign planner zeer interessant. Zelfs zonder veel ervaring kunnen aanbiedingen professioneel worden berekend met voorspeld bereik en impressies. Evenzo worden de verschillende “likes” en commentaren voorspeld voor elke individuele campagne die wordt getest. Klanten kunnen zo een snelle beoordeling krijgen en ook snel verschillende campagnes opzetten om ze in de test tegen elkaar uit te spelen. De klant kan dan een keuze maken uit een van de pakketten.

  • Campagneplanning en voorspelling van bereik, vind-ik-leuks, reacties
  • Prijsstelling van berichten en verhalen

Monitoring om het succes van influencercampagnes te meten

Elke professionele campagne heeft toezicht nodig. Monitoring is de ultieme meting van succes en de uiteindelijke beslissing of een campagne al dan niet succesvol was. Een besluit dat wordt genomen op basis van de beschikbare cijfers en gegevens. Statistische enquêtes zijn zeer moeilijk en vergen zeer veel tijd van bureaus en bedrijven. Wij hebben zelf bureaus ontmoet die medewerkers hebben die elke avond twee uur op Instagram zitten om verschillende kanalen af te struinen van influencers met wie men samenwerkt. Vervolgens worden individuele foto’s bekeken, op hashtags gezocht naar tags en alles wat gezien wordt, wordt netjes genoteerd in een Excel-spreadsheet. Dan worden er screenshots gemaakt en opgeslagen. Al deze gegevens moeten een week later opnieuw worden verzameld, zodat de klant zinvolle gegevens krijgt over het succes van de campagne, elke week, elke maand of zelfs elke dag. Dus toezicht is uiterst belangrijk.

Bij social analytics is monitoring een van de kernonderdelen van de software! Hier kunt u klanten snel en gemakkelijk analyses sturen, niet één keer maar individueel, met uw eigen tijdsperiode, hashtags en tags.

  • Influencer groepering voor monitoring
  • Parameterinvoer (vermelding, markering in afbeelding en hashtags)

Conclusie

Influencer marketing heeft zich absoluut bewezen als een methode en strategie in online marketing. Internationale bedrijven vertrouwen erop en ook steeds meer Duitse bedrijven doen een beroep op influencer marketing. Statistieken, studies en, natuurlijk, voorbeelden van beste praktijken van de grote bedrijven tonen aan hoe succesvol het is! Social Analytics maakt het voor het eerst mogelijk dat elk bedrijf zelf aan influencer marketing kan doen. Met hun eigen zoektocht, hun eigen beheer en hun eigen toezicht. Influencer marketing biedt een zeer breed scala aan voordelen, van geloofwaardigheid tot een hoog bereik en uiterst precieze doelgroepen. Voor bedrijven en bureaus zijn sociale media een van de grootste marketinginstrumenten geworden en met name Instagram laat zien welke mogelijkheden bedrijven hebben om met creatieve campagnes en goed geplande inhoud grote economische successen te boeken.

  • Gewenste doelgroep
  • Influencer marketing is geloofwaardig
  • Hoge reeksen
  • Veelbelovend succes
    In 2017 kocht 50% van de 14-19-jarigen een product door een aanbeveling van een influencer
  • Sociale analyse ondersteunt het hele proces

Begin nu! Leer hier meer over social analytics.