Permalink – Facebook, WordPress, SEO en voordelen

Social media permalinks zijn zeer belangrijk in de hele digitale wereld. Omdat URL’s kunnen veranderen als een artikel verandert. Als dit artikel eerder werd gedeeld op ons social media-kanaal, zal de link niet langer toegankelijk zijn na een URL-wijziging. Als mediabeheerder moet u er dus voor zorgen dat u alle links instelt als permalinks.

Hoe ziet een permalink eruit?

Een permalink wordt gekenmerkt door het feit dat hij een unieke ID heeft. Deze ID is een vermelding in de database. Als je het eenvoudig bekijkt, zoals bij een WordPress systeem, krijgt elke nieuwe post, elke nieuwe afbeelding, elke nieuwe pagina een unieke ID. Deze ID kan worden opgehaald in de URL. Het ziet er zo uit

  • Https://www.example.com/?p=123

Postnamen en URL’s zijn echter het best geoptimaliseerd voor de zoekmachine. Daarom worden vaak tekst-URL’s gebruikt in plaats van ID’s. Deze zetten meestal de kop van de betreffende post om in een URL. En dat ziet er zo uit:

  • Titel – Zoekmachine optimalisatie voor automotive en tuning
  • URL – https://www.example.com/suchmaschinenoptimierung-fuer-automobil-und-tuning

Als de auteur de titel verandert en niet handmatig op de URL let, veranderen de meeste systemen ook de URL. Als de titel verandert, ziet de nieuwe URL er bijvoorbeeld zo uit:

  • Titel (nieuw) – Zoekmachineoptimalisatie voor auto- en Mercedes-tuning
  • URL (nieuw) – https://www.example.com/suchmaschinenoptimierung-fuer-automobil-und-mercedes-tuning

Als u deze artikelen eerder op uw sociale-mediakanaal hebt gedeeld, worden alle gebruikers die hier klikken, naar een 404-foutpagina geleid. Maar maak je geen zorgen! Heel weinig blog auteurs veranderen hun URL. Maar het is mogelijk als een artikel in het volgende jaar wordt bijgewerkt. Dit geldt niet alleen voor inhoud van derden, maar ook voor uw eigen inhoud. Als je een nieuw blog artikel deelt op Facebook, bijvoorbeeld. Als uw content manager later wijzigingen aanbrengt en de URL wordt ook gewijzigd, zal deze link ook nergens toe leiden. Daarom moet iemand die bij het bedrijf of het social media-bureau betrokken is, ervoor zorgen dat de linkstructuur schoon is.

Wat is een 404-foutpagina?

Wanneer een link nergens toe leidt, d.w.z. wanneer er geen corresponderend bericht bestaat op een pagina, wordt er een foutcode weergegeven in de browser van de gebruiker. Deze specifieke fout heeft het nummer 404 en wijst dus op een niet-bestaande pagina. Als gebruikers te vaak op een niet-bestaande pagina terechtkomen, heeft dat een negatief effect op de ranking in de zoekmachine. Daarom moet je er als social media manager voor zorgen dat je aandacht besteedt aan permalinks, indien mogelijk. Omdat deze nooit zullen veranderen door de unieke ID.

Hoe krijg ik de permalink van een webpagina?

Als u een beetje HTML kent, kunt u de HTML-broncode openen door met de rechtermuisknop te klikken en de broncode te doorzoeken of het element te onderzoeken, afhankelijk van uw browser, en hier hints vinden over de permalink.