Merken in de metaverse: voorbeelden van beste praktijken

Sinds CEO Mark Zuckerberg Facebook omdoopte tot “Meta” is de belangstelling voor de nieuwe virtuele wereld sterk toegenomen. Bovendien zijn NFT’s niet langer alleen het domein van geeks, IT-genieën en gamers. Want ook luxe modemerken werken bijvoorbeeld samen met NFT-ontwikkelaars of lanceren hun eigen NFT-collecties in verschillende metaverses. Jassen, hoeden, tassen, juwelen in beperkte oplage, veel van deze zaken zijn al gedigitaliseerd door bekende bedrijven. Ook evenementen, zoals modeshows of concerten, vinden al plaats in de metaverse.

Markeringen in de metaverse

Hier vindt u een aantal merken die al in/met de metaverse hebben gewerkt:

Gucci

Gucci heeft al een interactieve virtuele tentoonstelling ontwikkeld, geïnspireerd op de Gucci Garden Archetypes.

Maar dat was nog niet alles! Het luxe modemerk en VIP en NFT collectible producent Superplastic hebben hun krachten gebundeld om SUPERGUCCI te presenteren. Het is een keramische NFT-sculptuur in beperkte oplage.

Tommy Hilfiger

Naast de New York Fashion Week was er ook een virtueel mode-evenement op het videospelplatform “Roblox” met een digitale catwalk en een live-uitzending van de Fashion Week in New York door Tommy Hilfiger.

Balenciaga

Balenciaga, een van de bekendste Franse modehuizen, heeft samengewerkt met de gamegigant “Fortnite”. Deze samenwerking draaide om het versieren van personages met Balenciaga kledingstukken. In Fortnite is hiervoor ook een virtuele Balenciaga winkel, waar gebruikers ook stukken kunnen kopen.

BMW

Met het streaming platform Joytopia heeft de autofabrikant onder meer een eigen metaverse gecreëerd. Op Joytopia kunnen gebruikers de virtuele wereld van de autofabrikant ontdekken. Op het platform wordt momenteel de nieuwe BMW iXi gepresenteerd.

Travis Scott

Het speelveld van “Fortnite” veranderde in april in een enorm virtueel concertpodium toen de Amerikaanse rapper Travis Scott een virtueel concert gaf. Ongeveer 12,3 miljoen mensen beleefden dit evenement live.

Ariana Grande

Net als Travis Scott werkte ook zangeres Ariana Grande mee aan “Fortnite” en gaf een live concert in de Fortnite wereld.

Meer over de metaverse

Bent u geïnteresseerd in de metaverse? Dan vindt u hier verdere artikelen over het onderwerp.

Metaversum voor Dummies: 2e werkelijkheid met oneindige mogelijkheden

De metaverse, of metaverse, definieert een nieuwe internetrevolutie en is een digitale (kunstmatige) wereld waarin we geen grenzen kennen. Van trainingen tot het ontmoeten van vrienden, werken en op vakantie gaan. Het geeft ons de mogelijkheid om nieuwe mensen te ontmoeten en met hen te interageren. Met al deze mogelijkheden en nog veel meer, vervangt de metaverse onze werkelijkheid en opent mogelijkheden en kansen op onvoorstelbare manieren. Hier vindt u wat de metaverse eigenlijk is en wat we ervan kunnen verwachten!

  • Metaverse voor Dummies

Metaverse: De Metaverse Inloggen

De metaverse is enorm. Maar hoe kom je erin? Eerst en vooral bestaat er niet zoiets als “één” metaverse. Het is immers een virtuele wereld die ontstaat door verschillende aanbieders, programma’s, diensten en de echte wereld te combineren. Meer informatie over inloggen vindt u hier!

  • De Metaverse Inloggen

Facebook gaat “meta”: Path to the Metaverse, Oculus Rift en “Horizion” (digitale wereld 1.0)

Facebook wordt “Meta” – Facebook heeft vandaag aangekondigd dat de nieuwe naam van het bedrijf voortaan “Meta” zal zijn. Dit gaat niet alleen over Facebook, maar in het bijzonder over de “Metaverse”, waarover dadelijk meer. De branding zal niet langer “alleen” gericht zijn op Facebook. Er hoort immers zoveel meer bij, bijvoorbeeld Oculus Rift, Whatsapp Messenger, maar ook Instagram. Verder berichten we over Horizon: The Digital World 1.0 en de eerste concurrentie van Unity en Nvidia.