Engagement (interactie) – vind ik leuk, commentaar en vermeldingen
Engagement beschrijft de kwantiteit of kwaliteit van de interactie tussen zender en ontvanger, in ons voorbeeld influencer en community. Engagement heeft verschillende aspecten, bv. reacties, opmerkingen, “vind ik leuk”, vragen, …. Natuurlijk ook het delen van content of het zelf creëren van content, bijvoorbeeld om aandacht van de influencer te krijgen. Laten we de voorbeelden van betrokkenheid in detail bekijken.
Betrokkenheid door “likes” en “like statements
Het engagement van de gemeenschap komt vooral tot uiting in de uiting van
Natuurlijk kun je op verschillende manieren gericht likes stimuleren. Enerzijds natuurlijk door een strategische planning van de inhoud, d.w.z. de foto’s. Aan de andere kant, natuurlijk, via gerichte reclame, betaald bereik.
Interacties via tekst
Wat is er meer waard dan een Like? Een opmerking! Een Like is snel gemaakt, een muisklik of een klik met uw vinger, 0,2 seconden werk. Voor een commentaar moet je wat meer tijd nemen, nadenken over wat je schrijft en misschien één of twee emoticons zoeken die erbij passen. Reacties geven u ook de mogelijkheid om er rechtstreeks op te reageren, dat wil zeggen te antwoorden. Dit stelt u natuurlijk in staat om gesprekken of zelfs discussies te beginnen. U kunt marketingboodschappen sturen of gewoon dank u wel zeggen. Hoe dan ook, commentaar is veel waard!
U kunt uw gebruikers specifiek aanmoedigen om commentaar te geven, bv. door vragen te stellen of via wedstrijden waarbij een bepaalde vraag moet worden beantwoord of een
Betrokkenheid door het delen van foto’s en video’s
Het delen van media-inhoud op sociale netwerken, maar ook via embedded media, laat een hoge mate van interactie zien. De media was niet alleen zo goed dat je het leuk vindt, je wilt het aan anderen laten zien. Dit creëert ook viraliteit en mond-tot-mondreclame. Hoe meer mensen over een bericht praten, hoe vaker het wordt geliked en gedeeld. De grootste virale video’s komen uiteindelijk in de media en zo worden sommige mensen echte sterren. Het delen van inhoud of het insluiten van externe media kan ze zeker succesvol maken.
Interactie via zelfgemaakte media
Als je een extreem sterke community hebt, heb je fans die extra mediacontent creëren om de influencer te bereiken. Als je bijvoorbeeld geen van de concertkaartjes in een ticketwedstrijd hebt gewonnen en daarom in een Instagram-bericht zegt dat je helaas niet hebt gewonnen! De influencer reageert met een hartje en jij bent weer gelukkig. Het kan ook gaan om groepen mensen die een bepaalde persoon op YouTube huldigen en daarom allemaal het merchandise fanshirt dragen, ze maken een gezamenlijke foto en posten die op de muur
U ziet hoe belangrijk engagement is en hoe hoog het wordt gewaardeerd. Veel succes met je communicatiestrategie.
- Engagement beschrijft de interactie tussen beïnvloeder en gemeenschap
-
Interactie omvat vind-ik-leuks, opmerkingen, polls, het delen van inhoud … - Likes worden veel sneller verspreid dan bijv. comments
- Influencer campagnes richten zich ook meer op interactie dan alleen het aantal volgers
Volgers kunnen ook de interactie van de influencer aanmoedigen door foto’s te maken of naar hen te schrijven