Hoe zou jij je influencer campagne beginnen? Wil je werken met een specifieke influencer of…? niet helemaal, je wilt bereik! Het eerste wat je dus moet doen is de doelgroep die je wilt identificeren. Wie willen we bereiken? Pas daarna denken we na over de middelen.

Influencer Marketing Online Cursus: Onderwerpen

Klik hier om terug te gaan naar het overzicht Social Media Manager > Influencer Marketing

  1. Definitie, ontwikkeling, Youtube, Facebook & Instagram
  2. Blogger relaties? Voor- en nadelen van de methode
  3. Social media software tools voor post planning en volgers
  4. KPI’s (key performance indicators), doelstellingen en planning van de social media-campagne
  5. Kwaliteit en kwantiteit van bloggers en interactie
  6. Briefing, voorspellingen, contacten leggen en toezicht
  7. Certificaat Test Influencer Marketing Instagram

Uittreksels moeten gemarkeerd zijn © Stephan M. Czaja, Social Media One 2018

Influencer Marketing #5: Kwaliteit en kwantiteit van bloggers en interactie

Duur: 14:23 minuten

Effect van Influencer Campagnes

  • Bereik en aandacht
  • Vergroot de naamsbekendheid
  • Emotionalisatie
  • Interactie

Reclameformulieren: Inhoud plannen met bloggers

  • Productpresentaties
  • Product aanbevelingen
  • Unboxing
  • Hashtag instelling
  • Producten (kleding) “dragen
  • Directe verkoop (affiliate marketing)

Analyse en ideeën van de concurrentie

  • Kanalen op IG
  • Of Hashtag Analyser

Kwalitatieve en kwantitatieve kenmerken van de beïnvloeder

Hoe zou jij je influencer campagne beginnen? Wil je werken met een specifieke influencer of…? niet helemaal, je wilt bereik! Het eerste wat je dus moet doen is de doelgroep die je wilt identificeren. Wie willen we bereiken? Pas daarna denken we na over de middelen.

Nadat we deze stap al hebben afgevinkt in onze eerste ideegeneratie in de campagneplanning, komt het er nu op aan de perfecte influencer te vinden voor onze reclamemaatregel! We kijken niet alleen naar de kwalitatieve kenmerken, d.w.z. hoe ziet het kanaal eruit, hoe oud is de influencer, in welke regio woont hij of zij, we kijken ook naar de kwantitatieve kenmerken van een blogger. Het gaat hier met name om “likes”, commentaren, fans en het interactiepercentage. Met name het interactie- of engagementpercentage speelt een doorslaggevende rol bij de beoordeling van een influencer. Later zullen we het interactiepercentage nader bekijken, maar eerst de kwalitatieve en kwantitatieve kenmerken van beïnvloeders.

Kwalitatieve kenmerken van bloggers

  • Kenmerken van “Identifying the Influencers
  • Geslacht, leeftijd, uiterlijk, interesses, aantal beïnvloeders, min. / max. Volgers
  • Wiens doelgroep is A&O?

Kwantitatieve kenmerken van bloggers

  • Aantal volgers
  • Aantal opmerkingen
  • Aantal “likes” en “shares
  • Focus: betrokkenheid en interacties
    Betrokkenheidsgraad = Aantal volgers / ( Likes + Comments * 2 )

Interactinosnelheid als kwaliteitsfactor

De interactiepercentages verschillen enorm, maar afhankelijk van het netwerk kan men een ruwe schatting maken van wat het gemiddelde interactiepercentage is, afhankelijk van het aantal fans. Voor Instagram bleken bij de analyse van bloggers de volgende waarden op te vallen. Als u de afzonderlijke kanalen en de respectieve gegevens bestudeert, kunt u een groot veld van beïnvloeders identificeren die zich op bepaalde waarden bevinden. Wij hebben alle waarden een keer samengevat, zodat zelfs beginners direct weten welke waarden aanvaardbaar zijn en welke niet. Deze waarde is met name van belang voor de prijsstelling, d.w.z. voor de uiteindelijke kosten van een influencercampagne.

  • Tot 50.000 fans van 8-20% (top 25, 30%; gemiddeld 8-12%)
  • 50.000 – 100.000 fans van 6-14%
  • 100.000 – 500.000 Fans van 5-11%
  • 500.000 – 1.000.000 fans van 4-9%.
  • 1.000.000 – 5.000.000 Fans van 2 -6%
  • 5.000.000 – 10.000.000 Fans van 1-4%

Influencer zoeken met Social Analytics

Tot nu toe hebben bedrijven en bureaus uren in Excel-spreadsheets doorgebracht met het zoeken naar influencers, het invoeren van nieuwe influencers of gewoon het bijwerken van gegevens. Het zoeken kost veel tijd en bij elke nieuwe zoekactie moet u terugvallen op oude gegevens of de zoekactie opnieuw beginnen. Met Social Analytics verandert dit, hier kunt u bloggers vinden met slechts een paar muisklikken! Geordend per land, stad of zelfs onderwerp. Met dergelijke analytics is het zoeken naar influencers eenvoudig!

  • Influencers vinden met de onderzoekstool van Social Analytics
  • Steden, landen, categorieën: Alles in één overzicht
  • Beheer van invloedrijke personen en groepen