Divisienetwerken – 9 alternatieven voor №1 Facebook

Hoe bereik te genereren op alternatieve sociale netwerken!

Nog maar een paar jaar geleden genereerde een netwerk met de naam Facebook ongeveer 98 procent van het internetverkeer in sociale netwerken. Er waren ook een paar spelers zoals MySpace of StudieVZ (in Duitsland). Intussen is het landschap van de sociale netwerken echter gedifferentieerd. Verschillende kleinere netwerken vallen marktleider Facebook voortdurend aan en halen actief gebruikers weg van het platform.

Welke sociale netwerken worden hiermee bedoeld? Het gaat hier vooral om sociale netwerken die verschillende multimediale schoppen bedienen. Bijzonder vermeldenswaard zijn hier de afzonderlijke netwerken voor afzonderlijke media.

Twitter – Korte teksten, snel nieuws

In het sociale netwerk Twitter kunt u berichten in korte tekstvorm versturen. Deze zijn onmiddellijk zichtbaar voor de gemeenschap in individuele tijdlijnen en nieuwsfeeds. Het bijzondere van Twitter is dat je je bericht moet beperken tot 160 tekens. Natuurlijk hebt u binnen de 160 tekens verschillende mogelijkheden om uw boodschap aan uw lezers over te brengen, zoals het instellen van URL’s naar uw bedrijfswebsite, het uploaden van individuele foto’s of zelfs het toevoegen of taggen van gebruikers en vrienden in het sociale netwerk.

Lees hiermeer over Twitter – het tekstnetwerk op het World Wide Web.

Instagram – beeldnetwerk voor jonge doelgroepen

Het sociale netwerk Instagram begon zijn diensten een paar jaar geleden met de telefoons van gebruikers. Destijds was Instagram een louter mobiele applicatie voor smartphones en tablets. Zelfs vandaag de dag is Instagram moeilijk toegankelijk via de pc, of kan het niet worden bewerkt door de gebruikers. Toch kunnen foto’s ook op het internet worden bekeken, vanaf notebooks en PC’s. Het belangrijkste vehikel voor het sociale netwerk Instagram is echter de smartphone. Gebruikers verwerken hier voornamelijk beeldmateriaal.

Lees hiermeer over Instagram – het fotonetwerk

Google Plus – Netwerk voor zoekmachine Google

Terwijl de meeste sociale netwerken alleen dienen om gebruikers met elkaar in contact te brengen, biedt Google Plus u een ander essentieel voordeel – als uw bedrijf online actief is. Omdat Google Plus behoort tot de industrie reus Google, de zoekmachine exploitant. Als u het Google Plus-netwerk actief gebruikt en toepast, zal Google dit ook op prijs stellen. Bovendien kunt u individuele pagina’s van uw website beoordelen met een +1. Deze functie zorgt ervoor dat u hoger en verder in de zoekmachine komt te staan.

Lees meer over Google Plus – de sociale media & SEO tool hier.

Pinterest – Instagram in het groot

Het beeldnetwerk Pinterest verschilt niet wezenlijk van de beginselen van het sociale netwerk Instagram. Op Pinterest delen gebruikers ook beelden die minder gebaseerd zijn op tekst en meer op visuele impact via sterke of emotionele beelden. In Pinterest hebben gebruikers echter de mogelijkheid om hun afbeeldingen te sorteren! Dit betekent dat Pinterest niet alleen een chronologische tijdlijn heeft waarin alle afbeeldingen zijn opgenomen, maar dat elke afbeelding wordt gesorteerd en in een individuele map wordt geplaatst.

Lees hier meer over Pinterest – het digitale prikbord voor creatieven

Vimeo – Het exclusieve videonetwerk

Als we het hebben over video’s in sociale netwerken, denken de meeste mensen onmiddellijk aan online marketing in het sociale medium Youtube. Naast Youtube zijn er echter nog tal van andere mogelijkheden om video’s op het internet te pushen. Een van de bekendste vertegenwoordigers is Vimeo, dat een soortgelijke structuur heeft als de industriegigant Youtube, maar met een mooiere gebruikersinterface en een exclusief aspect – voor video’s en accounts moet namelijk worden betaald. Natuurlijk kunt u dit gebruiken als een uniek verkoopargument.

Lees hier meer over Vimeo – het meest exclusieve videoplatform op het web

Youtube – Het videoportaal

Youtube geeft u de mogelijkheid om gebruikers en fans te informeren via eenvoudig en (spreekwoordelijk) snel videomateriaal. Het grote voordeel hier is dat u geen peperduur reclamebudget nodig hebt voor uw filmmateriaal, maar dat het volstaat om authentieke, kleine video’s te produceren. In Youtube heb je de mogelijkheid om verschillende video’s op te slaan en afspeellijsten te sorteren en ze zo naar vele gebruikers te sturen. Het biedt ook de mogelijkheid om uitleg te geven over bepaalde producten of diensten. Maar het heeft ook veel potentieel als het gaat om exclusieve video en backstage materiaal.

Lees hiermeer over Youtube – video’s veroveren het sociale web

Tumblr – Blog Netwerk

Naast de sociale netwerken die de neiging hebben zich te concentreren op het snel vangen van individuele momenten en deze te verspreiden, is er ook een alternatief dat, vergelijkbaar met het WordPress-systeem, berust op gebruikers die communiceren via hoogwaardige, vaak aanhoudende blogberichten. Zij stellen teksten op, schrijven over zichzelf, hun gedachten, projecten en ideeën. Een van de netwerken die van dit principe zijn USP heeft gemaakt, is het blognetwerk Tumblr. Modebewuste en creatieve mensen die over hun leven schrijven, zijn hier in overvloed te vinden. Maar het beheer van fanpagina’s op Tumblr kost tijd. Net als de leesstroom op het blognetwerk kost ook het beheer van de sociale media tijd.

Lees hier meer over Tumblr – het blognetwerk met veel inhoud

LinkedIn – Headhunter Netwerk

Naast de sociale netwerken die de neiging hebben zich te concentreren op het snel vangen van individuele momenten en deze te verspreiden, is er ook een alternatief dat, vergelijkbaar met het WordPress-systeem, berust op gebruikers die communiceren via hoogwaardige, vaak aanhoudende blogberichten. Zij stellen teksten op, schrijven over zichzelf, hun gedachten, projecten en ideeën. Een van de netwerken die van dit principe zijn USP heeft gemaakt, is het blognetwerk Tumblr. Modebewuste en creatieve mensen die over hun leven schrijven, zijn hier in overvloed te vinden. Maar het beheer van fanpagina’s op Tumblr kost tijd. Net als de leesstroom op het blognetwerk kost ook het beheer van de sociale media tijd.

Lees hier meer over LinkedIn – het internationale carrièrenetwerk.

Xing – Carrièrenetwerk

Naast de sociale netwerken die de neiging hebben zich te concentreren op het snel vangen van individuele momenten en deze te verspreiden, is er ook een alternatief dat, vergelijkbaar met het WordPress-systeem, berust op gebruikers die communiceren via hoogwaardige, vaak aanhoudende blogberichten. Zij stellen teksten op, schrijven over zichzelf, hun gedachten, projecten en ideeën. Een van de netwerken die van dit principe zijn USP heeft gemaakt, is het blognetwerk Tumblr. Modebewuste en creatieve mensen die over hun leven schrijven, zijn hier in overvloed te vinden. Maar het beheer van fanpagina’s op Tumblr kost tijd. Net als de leesstroom op het blognetwerk kost ook het beheer van de sociale media tijd.

Leeshier meer over Xing – Netwerken in Duitsland

Social Media Marketing Hulp voor Beginners

Stephan M. Czaja (Lukinski, reclamebureau) legt in zijn blog in meer dan tien afzonderlijke stappen uit hoe u social media kunt gebruiken voor uw marketing in uw bedrijf. Als modellenagent en mediamanager kent hij het spel tussen media, bereik en aandacht. De artikelen zijn vooral gericht op beginners en nieuwkomers op het gebied van sociale media. Van de eerste basisprincipes van de netwerken tot nieuwe trendonderwerpen zoals influencer marketing. Met elke stap zult u als beginner social media marketing beter begrijpen. U kunt de ouderartikelen hier vinden: Social Media Marketing Manager.

  1. Wat zijn sociale netwerken? De kracht van Youtube, Snapchat, Facebook & Co.
  2. Trends & Trendsetters – Invloedrijke personen in de mediawereld
  3. Social Media Concept: Hoe het werkt – Merk, Bereik, Monitoring
  4. Web 2.0 en sociale media: Bereik voor bedrijven (voorbeeld ASOS & ZARA)
  5. Social Media Manager – Beheer en Online Marketing
  6. Social Media Manager – meting, doelen, doelgroep en bereik
  7. Vijf tips om je bereik te vergroten – creativiteit, influencers, inhoud
  8. Instagram: Reclame – Online marketing of productplaatsing
  9. Youtube: 3 stappen voor betere zoekmachine rankings
  10. Facebook: Doelgroepen – woonplaats, leeftijd, belangstellenden
  11. Facebook: zes tips voor de Facebook-fanpagina
  12. Influencers in plaats van dure Facebook Ads
  13. Influencer: Mode, Trends & Trendsetters