CPC: Dit is hoeveel een klik kost – Google Ads EU vergelijkingsstatistieken!

Wat betekent CPC? Wat is een goede CPC? Wat is een gemiddelde CPC? Hoeveel betaalt u wanneer een gebruiker op de advertentie klikt? Naar aanleiding van onze grote artikelen over dit onderwerp in Google Ads, krijgen wij bijzonder vaak vragen over de kosten van adverteren op zoekmachines. Daarom willen wij in dit ene artikel nog eens uitvoerig ingaan op de kostensystematiek van betaald bereik in zoekmachines.

Vergelijking per land, gemiddelde CPC-prijs in Europa

Deze nieuwe landen vergelijking is super interessant. Voordat we de statistieken over de gemiddelde CPC-prijs in Europa bekijken, eerst de vraag, hoe bereken ik de CPC?

Factoren voor de prijsbepaling

De prijs van reclame (het maakt niet uit of het om sociale media of een zoekmachine gaat) wordt berekend op basis van vraag en aanbod. Hoe meer gebruikers relevant zijn voor een bepaalde bedrijfstak, hoe duurder de prijs zal zijn, hoe meer concurrenten uit een bedrijfstak actief zijn op een bepaald trefwoord of in een bepaalde groep, hoe duurder de prijs zal zijn. Omgekeerd kosten zoekwoorden en doelgroepen met minder concurrentie minder.

Er is geen uniforme gemiddelde prijs voor adverteren op zoekmachines. Het is echter zeer interessant de vergelijkende cijfers te bekijken, vooral met die van de andere Europese buurlanden.

Een exacte prijs kan alleen per dag worden vastgesteld.

Vergelijking per land en kosten van CPC

Het hangt sterk af van de industrie, de vraag en de concurrentie. Sommige klikprijzen kunnen oplopen tot 12, 14 of zelfs 16 euro. In het algemeen bedraagt de gemiddelde klikprijs in Duitsland 0,62 euro.

CPC in Duitsland: 0,62 euro

Deze vergelijking met de CPC-prijs in andere landen is zeer interessant. Hier ziet u de landenvergelijking. Om precies te zijn, de gemiddelde kostprijs per klik (CPC) voor adverteren in zoekmachines in 2018 (in Amerikaanse dollars).

  1. Zwitserland: 0,80 Euro CPC
  2. Noorwegen: 0,77 Euro CPC
  3. UK: 0,71 Euro CPC
  4. Zweden: 0,62 Euro CPC
  5. Duitsland: 0,62 Euro CPC
  6. Oostenrijk: 0,53 Euro CPC
  7. Ierland: 0,49 Euro CPC
  8. Beligen: 0,49 Euro CPC
  9. Nederland: 0,49 Euro CPC
  10. Finland: 0,49 Euro CPC
  11. Denemarken: 0,49 Euro CPC
  12. Frankrijk: 0,46 Euro CPC
  13. Spanje: 0,31 Euro CPC
  14. Italië: 0,29 Euro CPC
  15. Polen: 0,17 Euro CPC

Statistik: Ländervergleich: Durchschnittlicher cost per click (CPC) für Werbung in Suchmaschinen 2018 (in US-Dollar) | Statista

Meer statistieken vindt u op Statista

Prijsberekening: advertentieruimte en concurrentie – uittreksel

Hier is een uittreksel van ons artikel over het onderwerp Google Ads, adverteren op zoekmachines.

Advertentietarieven zijn zeer individueel, afhankelijk van de bedrijfstak waarin u zich met uw bedrijf bevindt, wie u wilt bereiken en de concurrentie die u op uw specifieke gebied hebt. Onderwerpen zoals financiën, vakanties, hotels, onroerend goed,… zijn geladen met een hoge concurrentie. Dit vereist dan ook slimme concepten en strategieën om te zorgen voor de nodige extra aandacht in de zoekmachine en bij de concurrentie. Om u een idee te geven van hoeveel een advertentie op Google kost, willen wij u een beetje inzicht geven in verschillende gebieden en sectoren.

Hier kunt u de klikprijs zien voor bepaalde zoekopdrachten. Maar je ziet ook het verschil in de spelling. In het kort: U boekt advertentieruimte (individuele trefwoorden) met Google AdWords. Hoe minder advertentieruimte beschikbaar is, hoe hoger de prijs. Zoals te zien in het voorbeeld “huis kopen Berlijn” in vergelijking met “huis kopen Berlijn” – 50% bespaard!!!

  • “Koop huis Berlijn” met 9.900 zoekopdrachten per maand is 1,10€ / klik
  • “Koop een huis in Berlijn” met 1.000 zoekopdrachten per maand is 1,19€ / klik
  • “Koop Berlijn huis” met 720 zoekopdrachten per maand is slechts 0,55€ / klik

Als u erin slaagt 10.000 bezoekers per maand te bereiken, zult u 120.000 bezoekers per jaar bereiken. 120.000 kliks die niet door betaalde reclame gefinancierd hoeven te worden. Zoekmachine-optimalisatie loont dus enorm op lange termijn.

  • 120.000 bezoekers per jaar aan een gemiddelde van 0,92€ /klik = 110.400€ equivalente waarde
  • Een goed SEO-project dat in 5 jaar 120.000 bezoekers trekt, bereikt in totaal 600.000 mensen, wat neerkomt op 552.000 euro.
  • Geld besparen op de lange termijn met SEO? Hoe zoekmachineoptimalisatie (SEO) werkt

Nieuw! Native Ads: Verwijzingsmarketing

Native ads (ook wel native display ads genoemd) verwijzen naar alle betaalde advertentieformaten die discreet als advertenties worden aangeduid. Native advertising is gewoon reclame die er niet uitziet als reclame. Native ads hebben kleine nadelen, maar vooral voordelen. Wist je dat al? Volgens een white paper van AppNexus is de CTR van native display advertising gemiddeld 8,8 keer hoger. Volgens Forbes neemt de aankoopintentie met 18% toe bij native ads. Wij meten ook altijd een hogere CTR in onze klantprojecten. Waar heeft dit mee te maken? Personalisering van inhoud, storytelling en meer discrete communicatiekanalen: referral marketing. Waarom Native Advertising? Wat is native advertising? Wat is native advertising?