Youtube SEO: 3 stappen voor betere zoekmachine rankings
Youtube SEO komt eraan! Had u gedacht dat u het sociale netwerk Youtube, dat eigenlijk bedoeld is als videoportaal, zou kunnen gebruiken om de zoekmachineoptimalisatie voor uw bedrijfswebsite of e-commerce doeltreffend uit te voeren? Het eenvoudige en ongecompliceerde antwoord dat wij u kunnen geven is: Ja. Natuurlijk kunnen we niet alle details van SEO mogelijkheden in het Youtube portaal uitleggen in de lengte van deze blog post, maar we kunnen wel enkele interessante inzichten geven. Hier zijn 3 stappen om Youtube en SEO àla Lukinski te begrijpen:
Addendum (nov ’14): Hoe interessant het onderwerp Youtube SEO is, zagen we ook twee maanden na dit artikel, op de SEO-Day 2014 in het RheinenergieStadion van 1.FC Köln in Keulen! In de lezing spraken de Netspirits over “Youtube SEO. 3 praktische tips voor uw zoekmachine optimalisatie met Youtube:
Youtube SEO: Zoekmachine optimalisatie in 3 stappen
- Eenvoudige, sympathieke video’s & trefwoorden
Maak eenvoudige en ongecompliceerde video’s en link de titel, ondertitel en informatie op Youtube aan uw zoekwoorden. Op die manier krijgt u meteen meer aanwezigheid in de zoekresultaten. - Afspeellijst in plaats van één video
Verbind verschillende video’s in een afspeellijst. Op die manier verlaagt u de bounce rate en krijgt u een interactieve stroom voor uw digitale media. - Gebruik thumbnails / Word een Youtube-partner
Word een Youtube partner en onderscheid u van de massa met individuele preview graphics van de video’s.
Youtube hoort bij Google: voordelen bij plaatsing
Denk aan je eigen bedrijf. U zet divisies op of start nieuwe projecten, zou u die zelf in de media onder de aandacht brengen, enz. Natuurlijk. En dat doet de zoekmachinegigant Google ook. Telkens wanneer gebruikers een zoekopdracht beginnen, worden op de eerste pagina tien zoekresultaten getoond. Als er een Youtube-video bestaat met de juiste titel, staat die op de eerste posities (om precies te zijn, positie 3). Evenzo worden de eerste twee zoekresultaten van de tweede zoekresultatenpagina gevuld met Youtube video’s – als er genoeg zijn voor de betreffende zoekterm.
Gevalstudie: Laten we aannemen dat je je nieuwe, stijlvolle, lokale kapperszaak opent. Er is geen vermelding in Youtube voor het trefwoord “Friseur Köln Nippes”. Als een gebruiker een kapper in Keulen Nippes zoekt, krijgt hij of zij een groot aantal pogingen te zien. Dit is waar plaats 3 in het spel komt (vorige paragraaf)! Als je een kleine, (heel veel) ongecompliceerde video, gemaakt met een smartphone, naar Youtube hebt geüpload, sta je direct op pagina 1! En wist u dat 99 procent van het verkeer via pagina 1 gaat – ergo, 99 van de 100 van alle zoekers zien u.
Met intelligente plaatsing kunt u dus snel en doeltreffend meer klanten aantrekken. Dus aarzel niet, pak een smartphone of tablet en neem een korte introductievideo op. Upload het naar YouTube, voeg links naar je website of meer informatie toe aan je kanaal en je bent zichtbaarder in de resultaten van zoekmachines dan ooit tevoren. Hetzelfde principe kan natuurlijk ook worden toegepast in een hogere complexiteit voor grote bedrijven en projecten.
Eenvoudige, sympathieke video’s & trefwoorden
Maak eenvoudige en ongecompliceerde video’s en link de titel, ondertitel en informatie op Youtube aan uw zoekwoorden. Op die manier krijgt u meteen meer aanwezigheid in de zoekresultaten.
Afzonderlijke video’s of liever een afspeellijst: Alles!
Wat is het voordeel van een afspeellijst? Als je een paar YouTube-video’s hebt gemaakt en gepubliceerd, kun je ze opslaan in een afspeellijst. De kern van de zaak: Youtube-gebruikers bekijken video’s, en aan het eind verschijnt een overzicht met soortgelijke video’s die voor veel gebruikers interessant kunnen zijn. Het probleem is dat deze video’s willekeurig zijn en niet van jouw kanaal komen. Als u echter een afspeellijst gebruikt, start de tweede, derde, enz. video automatisch na de eerste. Op die manier blijft de gebruiker op uw kanaal, ontvangt hij uw informatie en wordt het bouncepercentage verlaagd.
U kunt deze afspeellijst ook gemakkelijk en flexibel op uw website plaatsen via iframe (HTML-integratie). Op die manier zijn al uw bezoekers voortdurend op de hoogte van de laatste activiteiten van uw bedrijf. De integratie is eenmalig, ergo vergt weinig tijd en de update van de daarin opgenomen video’s is permanent en automatisch.
Afspeellijst in plaats van één video
Verbind verschillende video’s in een afspeellijst. Op die manier verlaagt u de bounce rate en krijgt u een interactieve stroom voor uw digitale media.
Adverteren op Youtube voor bereik en CTA
Ik ben zelf 27 jaar oud en ik ben altijd verbaasd over nieuwe Youtube fenomenen en vooral over Youtube sterren. Het zijn vooral jonge mensen die door creatieve ideeën miljoenen kliks krijgen op individuele video’s. Het principe is heel eenvoudig, ze melden zich aan als Youtube partner, genereren advertentieklikken en verdienen geld. Als partner kunt u voor elk van uw video’s bepalen of er al dan niet advertenties worden getoond.
Maar dit is niet het voordeel (voor de context van het artikel). Het voordeel is dat u via dit affiliate programma uw eigen thumbnails voor uw video’s kunt gebruiken. Dus als je nu video’s maakt, kun je je eigen video thumbnail op Youtube bepalen. Zo kunt u bijvoorbeeld teksten en koppen in groot formaat integreren. Op deze manier geeft alleen al het voorbeeldbeeld u veel informatie zoals de meeste andere video’s bieden en onderscheidt u zich van de massa video’s. Een tweede positief neveneffect is de voorbeeldafbeelding op uw website, hier hebt u geen onscherpe thumbnails (voorbeeldafbeeldingen), maar een zelfbepaalde afbeelding in hoge resolutie.
Door deze samenwerking met het sociale netwerk Youtube, kunt u volledig nieuwe accenten leggen op uw website. Elke afzonderlijke video kan worden voorzien van individuele beelden en blijft zo in het corporate design. Een ander voordeel is dat een uitgekiend ontwerp uw conversiepercentage waarschijnlijk zal verhogen, waardoor de verkoop en het bereik toenemen, bijvoorbeeld via verwijzingsmarketing.
Gebruik thumbnails / Word een Youtube-partner
Word een Youtube partner en onderscheid u van de massa met individuele preview graphics van de video’s.
Conclusie over video- en contentmarketing op YouTube
Met deze drie eenvoudige stappen kunt u veel bereiken met weinig of geen budget. Het voordeel hier, zoals beschreven in de casestudie van de kapper in Keulen Nippes, is dat u al snel en gemakkelijk goede rankings voor niches in zoekmachines kunt bereiken door middel van kleine video-opnamen met uw smartphone. Bovendien toont u zich actief op sociale netwerken en wint u mogelijk nieuwe fans en klanten.
Met deze drie praktische Youtube tips hopen we je wat hulp te hebben gegeven voor je social media kanaal of de opzet van je social media kanaal. Als u vragen heeft, kunt u altijd contact met ons en mij opnemen.
[shortcode-variabelen slug=”adsense-content”]