Social Media Marketing Trends München 2018: FB, Youtube, Instagram & Musical.ly

Social Media Marketing Trends – München ontwikkelt zich, net als alle Duitse metropolen, al decennialang tot een steeds modernere stad. De digitale transformatie verandert het stadsbeeld. Van e-mobiliteit tot restaurantbeoordeling op de smartphone. In de sociale media-marketing ontwikkelt de wereld zich echter veel sneller dan concepten naar de offline wereld kunnen worden overgebracht! Meer over de Beierse hoofdstad? Wij hebben cijfers over het gebruik van sociale netwerken en veel informatie over advertentiebestedingen voor bedrijven in München.

Youtube en Facebook blijven de grootste sociale netwerken in München

Net als in Duitsland in zijn geheel zijn in München twee netwerken bijzonder vermeldenswaard als het gaat om de bevolking als geheel: YouTube en Facebook. Beide tonen veel mensen in München de belangrijkste informatie van de dag. Als Facebook het constante communicatiemedium is, dan is YouTube voor de meeste inwoners van München het constante informatiemedium op het gebied van bewegende beelden in de vorm van amusement en educatie. Naast amusement kunt u hier ook nieuwe kennis opdoen. Op elk moment, of het nu op een notebook of smartphone is en of het nu thuis is of onderweg. Als bedrijf in München kun je niet om deze twee netwerken heen bij social media marketing. Het maakt niet uit of u in München evenementen organiseert, een restaurant of een bioscoop runt. Zelfs bureaus hebben sociale netwerken nodig om hun werk en referenties aan klanten en belangstellenden te presenteren.

Maar waar gaan de trends heen in 2018?

Welke sociale netwerken zullen in München aan belang winnen en welke zullen aan belang inboeten? Het centrale argument voor sociale netwerken is het aantal geregistreerde gebruikers. Hoe meer actieve gebruikers een sociaal netwerk heeft, hoe interessanter het is voor particulieren, omdat hier waarschijnlijk veel vrienden rondhangen, ergo ook voor bedrijven en ondernemingen. Hier kunt u uw producten en diensten aan een grotere groep mensen presenteren.

Instagram wint marktaandeel en breidt doelgroepen uit

De opkomende kandidaat, hoewel niet langer een insider tip, is Instagram. Tot een paar jaar geleden waren hier bijna alleen jongeren geregistreerd, maar sindsdien heeft het netwerk met zijn bloggers en influencers zich voortdurend ontwikkeld en biedt het nu tal van extra functies die Instagram van een puur “foto-platform” in een snack-content- of “snel entertainment-platform” veranderen. Korte video’s, foto’s, in de ondergrondse, in het café. De tijd verdrijven is de eerste prioriteit bij een bezoek aan Instagram. Gebruikers kunnen kleine video’s maken, maar ook Boomerangs, ze kunnen kleine verhalen vertellen in Stories en ze kunnen berichten rechtstreeks naar elkaar sturen en zo ook met elkaar communiceren. Instagram wint marktaandeel en wordt een communicatieplatform.

Miljoenen jongeren zitten op Musical.ly – wanneer zullen bedrijven volgen?

Wat zijn trends eigenlijk? Trends zijn modes, d.w.z. eigentijdse gebeurtenissen of eigentijdse producten die een groot aantal mensen bereiken. Meestal beginnen deze trends met het binnenhalen van bepaalde mensen. Vandaag willen we het nieuwe sociale netwerk voorstellen. Miljoenen jongeren zijn hier al geregistreerd, waaronder tienduizenden jongeren uit München en heel Beieren.

Musical.ly verovert de sociale mediamarkt

Ken je Musical.ly al? Waarschijnlijk niet. Dan moet je nu heel goed luisteren, want Musical.ly is het nieuwe Instagram. Iedereen is hier, Duitse bloggers, jonge muzikanten en meer dan een miljoen fans verenigd achter hen. Tot nu toe is het platform meer voor jongeren en het volgende alternatief voor het sociale netwerk Instagram, om het zo maar te zeggen. Het aantal gebruikers neemt ook in München gestaag toe en biedt dus een uiterst nieuw en dus uiterst interessant platform voor merken en bedrijven. Vooral in het begin van de ontwikkeling van sociale netwerken is er altijd een relatief goed verloop in de verhouding tussen de hoeveelheid inhoud en het aantal fans. Terwijl je op Facebook veel moeite moet doen om je inhoud toegankelijk te maken voor gebruikers, is Musical.ly in de stroom van berichten erg nieuw en is er nog maar weinig concurrentie! Een interessante nieuwe markt, vooral voor bedrijven en merken die over het algemeen jonge doelgroepen hebben.

Wat doet Musical.ly eigenlijk?

Op Musical.ly kunnen gebruikers kleine video’s maken door bijvoorbeeld een liedje te zingen. Het geheel doet een beetje denken aan karaoke en wordt opgenomen als een kleine video of sequentie en gepubliceerd op het netwerk. Daar kunnen vrienden en fans, net als op alle andere sociale netwerken, de nieuwste content van hun idolen bekijken. De bijzondere aantrekkingskracht van dit netwerk is dat je jezelf een beetje voor schut zet en zo jezelf op een grappige manier, authentiek, laat zien. Dit trekt gebruikers aan en zorgt voor hoge interactiepercentages. Voor bedrijven en ondernemingen in München is Musical.ly een interessant alternatief voor 2018 als het gaat om social media marketing.

Hoe zit het met de bijna traditionele netwerken? YouTube en Facebook blijven van doorslaggevend belang. Zoals in het begin vermeld, hebben deze twee sociale netwerken zich in de opkomst van de sociale netwerken als de grootste aanbieders op de markt gevestigd. Miljarden mensen zijn geregistreerd op beide sociale netwerken, verspreid over landen en continenten. Voor alle verenigingen, projecten en bedrijven in München bieden deze twee nog steeds het grootste potentieel. Er zijn verschillende manieren waarop een bedrijf actief kan worden in de sociale netwerken. Er zijn ook diverse voorbeelden van goede praktijken op het gebied van sociale-mediacampagnes.

Als je toch jongere doelgroepen onder de 30 wilt bereiken, is Instagram het perfecte advertentieplatform!

Angst voor sociale netwerken? De beroemde shitstorm

Als bedrijf moet u zich niet permanent alleen bezighouden met de risico’s van sociale netwerken. In veel workshops of ook in lezingen als sociale-mediasprekers houden vooral grote bedrijven, waaronder naamloze vennootschappen, zich meestal bezig met de kritische aspecten van de platforms, terwijl er talloze mogelijkheden en kansen zijn.

Meestal komt de vraag, waarom werkt het bij bedrijf XY? Misschien is het gewoon omdat ze durven!

Kritiek zal er altijd zijn, of het nu aan de klassieke stamtafel is of op het internet. Je kunt je altijd aanpassen aan kritiek en je kunt kritiek altijd laten gaan. Wanneer je beroemdheden of VIP’s volgt, zie je dat hoe beroemder ze worden, hoe minder media ze consumeren. Waarom? Er zal altijd kritiek zijn.

Naast kritiek en shitstorms zijn er echter tal van mogelijkheden om mensen uiterst gericht te bereiken, bijvoorbeeld via Facebookmarketing of advertenties op Facebook. Als in München gevestigd bedrijf kunt u mensen uiterst nauwkeurig filteren op basis van hun interesses en hun verschillende demografische kenmerken. Zo kunt u bijvoorbeeld een sportstudent uit München Schwabing zo precies bereiken als anders alleen mogelijk was via reclameposters, die bijvoorbeeld direct naast een universiteit worden geplaatst – kostenintensief. De kosten zijn echter buiten alle proporties als je kijkt naar de prijzen voor impressies. Ook sociale netwerken hebben een groot effect op de lange termijn, want geposte posters verdwijnen na een paar dagen, video’s op YouTube worden jaren later nog steeds geconsumeerd!

Welke toekomstige trends zullen zich ook in München aftekenen?

In de toekomst zal er veel meer aandacht zijn voor het verbinden van mensen in de echte wereld. Sommige nieuwe voorlopers tonen aan dat vooral de virtuele/reële verbinding in het leven een ander stukje van de puzzel is in het sociale netwerkspel. Mobiele apparaten en al hun apps zijn altijd bij ons. Deze voortdurende paraatheid, zal veel meer gebruikt worden om mensen in het echte leven met elkaar te verbinden. De kleine eerste aanzetten zijn b.v. het delen van locaties of ook thans, het tijdgebonden live-circuit. Live-locaties worden eenmalig naar de desbetreffende gesprekspartner gezonden en tonen de huidige locatie gedurende zestig minuten. Dit maakt het mogelijk een bewegende groep te volgen. Een dergelijke live-locatie is een zeer praktische functie, niet alleen op festivals, maar ook in de stad. Je kunt vrienden ontmoeten die misschien maar een straathoek van elkaar verwijderd zijn. Zonder een applicatie op de smartphone zouden ze elkaar niet gekend hebben. De communicatie kan dan rechtstreeks tot stand worden gebracht. Bijvoorbeeld, door een emoji te sturen. De gesprekspartner wordt uiteraard onmiddellijk op de hoogte gebracht via zijn of haar smartphone. Zo is een constante interactie mogelijk, meer constant en interactief dan voorheen.

Nieuwe tendensen in het dagelijks leven van alleenstaanden en gezinnen

Het delen van locaties is ook een zeer interessante functie voor gezinnen. Bijvoorbeeld, op het Oktoberfest in München. Hoewel hier meer dan een miljoen mensen bijeen zijn, kunnen ook dit najaar groepen zich gemakkelijk opsplitsen en elkaar weer ontmoeten. Je hebt dus geen speciale attractie of herkenningspunt in München meer nodig, maar kunt elkaar direct vinden door te volgen. Het is ook een zeer praktische optie voor kleinere kinderen, bv. op weg naar de bakker. Als het kind zijn live-locatie heeft geactiveerd, kunnen ouders voortdurend zien in welke straat het kind zich op dat moment bevindt. Als er merkbare veranderingen in de beweging zijn, kunnen ze onmiddellijk reageren. Sociale netwerken gaan dus verder en zijn niet langer alleen een medium voor jongeren met te veel tijd om handen, als men ze al kritisch zou willen bekijken. De talrijke extra opties en uitbreidingsmogelijkheden bestrijken steeds meer gebieden van ons dagelijks leven. Zoals beschreven, van het eenvoudige uitstapje naar de bakker, tot de vochtige en vrolijke avond en op de Münchener Wiesn.

Betaling en betalingsprocessen: Sociale handel

Terwijl het in landen als China en steden als Beijing, Singapore en Hong Kong al heel lang mogelijk is om overal binnen de sociale netwerken te betalen, d.w.z. niet alleen in webwinkels maar ook in de gewone ambulante handel, is het betalen via onlinediensten en sociale netwerken nog niet echt doorgedrongen in de binnenstad van München. Maar ook hier zal de detailhandel in de nabije toekomst veel doen. Omdat sociale netwerken een betrekkelijk gemakkelijke manier zijn om mensen te identificeren en ook om betalingsprocessen te sturen. Als je kijkt naar de verschillende apps, bijvoorbeeld in Hong Kong, kunnen betalingen veel sneller worden verwerkt en kunnen gebruikers gemakkelijker overschrijvingen doen. Vrienden kunnen elkaar ook geld sturen, een zeer praktische functie, b.v. om ’s avonds wat geld te lenen voor het bier in de brouwerij, om maar een voorbeeld uit München te noemen. Van eenvoudige transacties tussen vrienden tot meer complexe transacties tussen bedrijven, er is veel speelruimte. In de toekomst zal er veel gebeuren in de sociale netwerken, zoals hun ontwikkeling tot nu toe laat zien!