Marketing China: Agentschap, Ervaringen, Economie, Strategie + Tips

Marketingbureau China – Denkt u aan uitbreiding van uw marketing naar China? Dit is ons overzicht van de belangrijkste aspecten en strategieën voor bedrijven en hun marketing in China. Azië, met name China, is waar de nieuwe trends zich aftekenen. Wij nemen een diepgaande kijk op het land, de ontwikkeling van koopkracht/inkomen, doelgroepen in China en geven u inzicht in onze marketingstrategieën, online en offline. WeChat, Sina Weibo, Douyin (TikTok), QZone, Baidu Tieba, Xiaohongshu en Tencent Weibo, zijn slechts enkele van de namen die je als bedrijf in China moet kennen als het op marketing aankomt. Met een absolute koopkracht van momenteel 16.500 miljard per jaar zal China de VS in de loop van de jaren ’20 inhalen. Wij helpen u om succesvol op de Chinese platforms te marketen, de basis voor succes op lange termijn. Tips, ervaringen en onze 3-punten strategie.

Marketingbureau China: Made in Germany

Kwaliteit, Made in Germany. Maar hoe maak je als bedrijf in China deze wereldwijd unieke merkbelofte bekend? Als marketingbureau hebben wij ons al vroeg op de Chinese markt gericht en zijn wij niet alleen uw aanspreekpunt voor typische marketingstrategieën, maar ook en vooral voor nieuwe, digitale media. Als een van de weinige bureaus plaatsen wij advertenties op TikTok (Douyin in China) op de Chinese markt. Van het opbouwen van digitale distributiestructuren tot het verkrijgen van bereik, lees hier meer, eerste inzichten over marketing in China!

Communiceren over kwaliteit: Kanalen, berichten in het reusachtige rijk

Eigenaar, Stephan M. Czaja

Producten en ideeën die Made in Germany zijn, hebben een van de sterkste kwaliteitszegels die er in deze wereld bestaan. De grootste markt ter wereld is echter voor velen nog een gesloten boek. Met meer dan een miljard potentiële contacten is het grootste probleem of de grootste vraag voor bedrijven die klanten in China willen opbouwen, hoe zij dit moeten doen:

Hoe werkt marketing in China?

Steden als Chongqing, Shanghai, Beijing, Guangzhou, Shenzhen, Wuhan en Tianjin hebben alleen al meer inwoners dan de grootste Duitse steden samen. Alleen al de stad Chongping, die in het voorbeeld wordt getoond, heeft een bereik van 31 miljoen mensen. Dat is 9 maal zoveel als in Berlijn, 21 maal München of 31 maal Keulen – in één en dezelfde stad.

China als geheel heeft een marktvolume van 16,5 triljoen US-dollar, of beter gezegd 16.480 miljard US-dollar, dat al decennia lang een stijgende lijn vertoont. Daarvan gaat ongeveer 2.077 miljard alleen naar invoer, een volle 2 biljoen. Tegen 2050, d.w.z. over 30 jaar, zal de bevolking in China gemiddeld + 9,4 jaar ouder zijn, van 38,4 jaar nu tot 47,6 jaar. Waardevolle cijfers die de Chinese bevolking tot een van de doelgroepen maken als het gaat om wereldwijde concurrentie, in bijna alle bedrijfstakken: Auto-industrie, zonne-energie, financiële producten, onroerend goed in China, geneeskunde, enz.

  • Koopkracht: 16.500 miljard
  • Invoer: 2,077 miljard
  • Bevolking: 1.393 miljard
  • Jaarlijks inkomen per hoofd van de bevolking: $ 11.841

Dit betekent dat zelfs ultra-lokale marketing, in slechts één stad, erin slaagt miljoenen contacten te bereiken. Een enorm potentieel waarvan sommige Duitse bedrijven willen profiteren en steeds meer willen profiteren. Hebt u vragen, ideeën of bent u al een concreet project aan het plannen en op zoek naar ondersteuning en oplossingen? Neem contact op met onze contactpersonen voor China.

Na de feiten en cijfers over China geven we ook inzicht in het werk van ons marketingbureau, dat zich richt op digitale media en performance marketing, waaronder social media marketing, native advertising en search engine advertising. Hier is een korte inleiding.

Hoe werken wij als marketingbureau?

Marketing: een driepuntenstrategie

3-punts strategie, wat betekent dat? In de eerste plaats reclame (nieuwe mensen), in de tweede stap reclame op trefwoorden (geïnteresseerde/zoekende mensen) en voor geïnteresseerde mensen referral marketing (mensen controleren).

  • Reclame (nieuwe mensen)
  • Adverteren op trefwoorden (geïnteresseerde / zoekende personen)
  • Doorverwijzingsmarketing (beoordelende personen)

Het doel is om alle potentiële kopers te bereiken. Hoe bereiken we dit doel voor onze cliënten? Wij steunen met name op digitale marketing:

  • Sociale media – inhoud marketing en reclame
  • Zoekmachines – Adverteren op trefwoorden
  • Blogs, tijdschriften en online portalen – aanbevelingsmarketing

Zoals eerder beschreven, heeft China echte megasteden. Dus als je “alleen” inwoners van Chongping adverteert, heb je al een publiek van 31 miljoen mensen. Dat is 9x Berlijn, 21x München of 31x Keulen – in één stad.

Uitzicht op Chongping: Mega Stad

Chongping alleen al heeft 31,02 miljoen inwoners, de grootste stad van China, vóór Shanghai en Beijing. Het is echter ook verspreid over een gebied van 82.300 km². Ter vergelijking: Berlijn telt slechts 3,76 miljoen inwoners (12%), maar heeft slechts een oppervlakte van 891,8 km² (1%).

Dus als we naar China kijken, hebben we het over heel andere “gebiedsschalen”. Voor een kleine, eerste indruk, hier een blik op de regio rond de stad.

De afmetingen van de stad kunnen worden geraden vanuit het uitzicht vanaf het Chaotiamen-plein. Hoogbouw zo ver het oog reikt. Er is niet “slechts” één wijk waar de gebouwen hoog zijn, hier is alles een beetje groter. Een uitzicht op de miljoenenstad vanaf het Chaotiamen Plein:

Het grote aantal mensen leidt ertoe dat de regering in veel opzichten veel restrictiever is dan in “westerse” landen. Vanuit het oogpunt van de media is China dan ook heel anders dan de rest van de wereld. Dat kun je snel zien door te kijken naar de gebruikte sociale netwerken.

Hoeveel sociale netwerken uit China ken je?

Rangschikking van de populairste sociale netwerken

Als u de top 10 van netwerken en messengers bekijkt, vindt u slechts één “westers” netwerk, LinkedIn, uit Amerika. Hier ziet u de recentste rangschikking van de populairste sociale netwerken en boodschappers volgens het aandeel van de gebruikers in China.

Toevoeging – Nog niet opgenomen in de statistieken is TikTok, dat met name in 2020 aan zijn zegetocht is begonnen. Geschat wordt dat 57% van TikTok / Douyin (de naam van de app hier), zijn gevestigd in China. Ook QZone, Toutiao en Zhihu zijn niet in deze statistieken opgenomen.

Wij zouden dit dan ook willen aanvullen:

  • TikTok (Douyin)
  • QZone
  • Toutiao
  • Zhihu

Bovendien hebben de netwerken en boodschappers, volgens de statistieken (3e kwartaal 2019):

  1. WeChat – 78%
  2. Sina Weibo – 56%
  3. Baidu Tieba – 50%
  4. Xiaohongshu – 39 %
  5. Tencent Weibo – 36%
  6. Kuaishou – 32%
  7. Douban – 23%
  8. Douyu – 20%
  9. LinkedIn – 20%
  10. Meitu – 15%
  11. Meipai – 13%
  12. Skype – 12%
  13. Yizhibo – 10%
  14. Huya – 9%
  15. Yammer – 8%

WeChat, Sina Weibo, Baidu Tieba, Xiaohongshu en Tencent Weibo – allemaal namen waar bedrijven en marketeers nog aan moeten wennen als ze actief willen zijn op de Chinese markt.

Koopkracht: verkopen in China

Ook al is het inkomen per hoofd van de bevolking niet precies hetzelfde, toch zijn bijna 1,4 miljard mensen op zoek naar nieuwe producten, merken, ideeën en manieren om hun geld uit te geven of te investeren. Om precies te zijn, 1,393 miljard, met een gemiddeld inkomen van 82.413 yuan per jaar, wat overeenkomt met ongeveer 11.841 US dollar. Dit resulteert reeds in een koopkracht van 16.480.583.000.000 US-dollars, d.w.z. 16 biljoen US-dollars of 16.480 miljard.

16,5 biljoen dollar koopkracht / jaar

Net als overal elders op de planeet investeren mensen in goederen die niet langer alleen in basisbehoeften voorzien. Van Franse wijn en Zwitserse horloges tot auto’s van Duitse makelij. Door de toenemende welvaart in China nemen de behoeften en verlangens van de consumenten toe. Dit is een uitstekend moment voor Duitse bedrijven.

VS vs China: Grootste economie

China heeft de VS al ingehaald als ’s werelds grootste economie! Dat is althans wat werd gespeculeerd, zoals hier in de infografiek te zien is. Dit was echter nog te optimistisch, omdat de VS nog steeds de grootste economie ter wereld is, zoals u zo dadelijk zult zien.

Prognose (10 jaar geleden) is niet uitgekomen!

Volgens de laatste prognoses van het IMF uit 2020 zullen de VS in 2025 nog steeds de leidende economie zijn. Hier is een blik op de top 10 landen met het grootste bruto binnenlands product (bbp) van 2019 tot 2025 (in miljarden Amerikaanse dollars). Eerst een blik op het lopende jaar, dan op de prognoses voor 2023 tot 2025.

Bron: Statista.

Groei in vergelijking: Lopend

2020* 2021* 2022*
USA 20.807,27 21.921,59 22.967,65
China 14.860,78 16.492,81 17.933,63
Japan 4.910,58 5.103,18 5.337,33
Duitsland 3.780,55 4.318,49 4.556,81
India 2.592,58 2.833,87 3.094,18
Groot-Brittannië 2.638,3 2.855,67 3.004,8
Frankrijk 2.551,45 2.917,67 3.060,62
Italië 1.848,22 2.111,65 2.207,85
Brazilië 1.363,77 1.431,62 1.562,62
Canada 1.600,26 1.763,05 1.876,7

Groeiverwachting (IMF): 2025

2023* 2024* 2025*
USA 23.913,12 24.833,76 25.783,44
China 19.512,74 21.217,57 23.029,81
Japan 5.626,63 5.848,65 6.014,28
Duitsland 4.726,37 4.877,58 5.040,94
India 3.368,9 3.657,45 3.958,81
Groot-Brittannië 3.120,06 3.239,2 3.356,79
Frankrijk 3.183,64 3.299,49 3.411,71
Italië 2.280,1 2.333,36 2.387,83
Brazilië 1.665,97 1.786,91 1.891,43
Canada 1.983,49 2.086,82 2.193,41

Bevolking en BBP-ontwikkeling: prognoses 2025

China is niet alleen een van de grote spelers, het land blijft ook groeien, zoals hier te zien is, in de totale bevolking van 1980 tot 2018 en de prognoses tot 2025, waarbij de bevolking tegen 2025 de anderhalf miljard zal naderen.

  • 2025 – 1.417 mld +0,9 %
  • 2020 – 1.404 mld +2,18 %
  • 2015 – 1.374 mld + 2,53 %
  • 2010 – 1.340 mld + 5,76 %
  • 2000 – 1.267 mld + 10,84%
  • 1990 – 1,143 mrd.
  • 1980 – 987.05 m

Statistik: China: Gesamtbevölkerung von 1980 bis 2018 und Prognosen bis 2025 (in Millionen Einwohner) | Statista

Meer en meer inwoners verdienen meer en meer geld. Sinds 2006/2008 stijgt het bruto binnenlands product bijna onverbiddelijk. Aangezien statistieken meer zeggen dan duizend woorden, volgt hier het bruto binnenlands product (bbp) in lopende prijzen, van 1980 tot 2019 en de prognoses, opnieuw met een prognose tot 2025 (in miljarden Amerikaanse dollars).

  • 2025 – $ 23.029 mld + 54,97 %
  • 2020 – $14.860 miljard + 33,71 %
  • 2015 – 11.113 miljard dollar + 84,20%
  • 2010 – $ 6.033 mrd + 163,44 %
  • 2005 – $ 2.290 miljard + 90,04
  • 2000 – $ 1.205 miljard
  • 1990 – 396 miljard dollar
  • 1980 – 303 miljard dollar

Statistik: China: Bruttoinlandsprodukt (BIP) in jeweiligen Preisen von 1980 bis 2019 und Prognosen bis 2025 (in Milliarden US-Dollar) | Statista

Hier ziet u nogmaals de reële groei van het bruto binnenlands product (bbp) van 1980 tot 2019 en de prognoses tot 2025 (ten opzichte van het voorgaande jaar).

Statistik: China: Wachstum des realen Bruttoinlandsprodukts (BIP) von 1980 bis 2019 und Prognosen bis 2025 (gegenüber dem Vorjahr) | Statista

Wat betekent dat per persoon? Als je het BBP over individuen verdeelt, blijkt dat de koopkracht van individuen in China stijgt en blijft stijgen. Een andere indicator die China tot een van de huidige en toekomstige afzetmarkten maakt.

  • 2025 – 16.284,03 $ + 50,22 %
  • 2020 – 10.839,44 $ + 34,07 %
  • 2015 – 8.084,80 $ + 79,67 %
  • 2010 – 4.499,79 $ + 373,08 %
  • 2000 – 951,15 $ + 174,21 %
  • 1990 – 346,86 $
  • 1980 – 307,00 $

Statistik: China: Bruttoinlandsprodukt (BIP) pro Kopf in jeweiligen Preisen von 1980 bis 2018 und Prognosen bis 2025 (in US-Dollar) | Statista

Doelgroep China: leeftijd en structuur

Wie koopt? Doelgroep en productaanbod moeten op elkaar zijn afgestemd om verkoop mogelijk te maken. Een belangrijke overweging bij het identificeren van doelgroepen in marketing, ook op de Chinese markt, is de huidige leeftijd en de toekomstige leeftijd. Waarom?

Customer Lifetime Value – Eenvoudig gezegd, “terugkerende klanten”. Koopt een klant een product of dienst één keer, of wordt onze eenmalige klant een terugkerende klant? Net als bij de optimalisering van e-commerce gaat het er ook hier om mensen aan ons product te binden.

De mensen in China worden ouder, dus een product kan op lange termijn meegroeien met de doelgroep. Een typisch voorbeeld hier: Auto-industrie. Sommige automodellen bereiken bij de respectieve merkaanhangers zo’n “cultstatus” dat volgende modellen bijna automatisch worden gekocht.

Hier volgt een snelle blik op de gemiddelde leeftijd van de bevolking, van 1950 tot 2020 en projecties tot 2050. Tegen 2050, over 30 jaar, zal de bevolking in China gemiddeld + 9,4 jaar ouder zijn, van de huidige 38,4 jaar tot 47,6 jaar.

  • 2050 – 47,6 jaar (+ 1,3 jaar)
  • 2040 – 46,3 jaar (+ 3,7 jaar)
  • 2030 – 42,6 jaar (+ 4,2 jaar)
  • 2020 – 38,4 jaar (+ 3,2 jaar)
  • 2010 – 35,2 jaar (+ 5,1 jaar)
  • 2000 – 30,1 jaar

Statistik: China: Durchschnittsalter der Bevölkerung von 1950 bis 2020 und Prognosen bis 2050 (Altersmedian in Jahren) | Statista

Zoals hierboven reeds werd vermeld, beschikt het land momenteel over een totale koopkracht van 16.000 miljard US-dollar. Maar hoeveel hiervan vloeit naar de invoer? Momenteel ongeveer 12,5%, of 2.000 / 16.000 miljard euro. Hier ziet u de invoer van goederen van 2009 tot 2019 (in miljarden US-dollars).

  • 2019 – 2.077,1 miljard dollar + 23,67%
  • 2015 – 1.679,57 miljard dollar + 20,29
  • 2010 – $1.396,25 miljard

Statistik: China: Import von Gütern von 2009 bis 2019 (in Milliarden US-Dollar) | Statista

Welk aandeel hebben goederen en diensten uit Duitsland in de Chinese invoer? Hier ziet u de waarde van de Duitse export naar China van 2007 tot 2019 (in miljarden euro’s).

  • 2019 – 95,98 miljard dollar (+24,7 miljard)
  • 2015 – 71,28 miljard dollar (+ 17,49 miljard)
  • 2010 – 53,79 miljard dollar (+ 23,89 miljard)
  • 2007 – 29,9 miljard dollar

Statistik: Wert der deutschen Exporte nach China von 2007 bis 2019 (in Milliarden Euro) | Statista

Mediamix in China: strategieën

Zoals in het begin reeds is gezegd, gebruiken Chinezen heel andere platforms dan Europeanen of Amerikanen om aan informatie te komen.

Communicatie met vrienden, nieuws over beroemdheden, winkelen tot en met betalen in restaurants en voor online shops, gebeurt hier niet op afzonderlijke platforms, maar vaak in één app.

Apps als WeChat zijn ook veel uitgebreider. Het zijn sociale netwerken, gebruikers doen hun online bankzaken via de app, nog veel meer, zelfs eenvoudige betalingen in de supermarkt of, zoals hierboven vermeld, in het restaurant, zijn mogelijk met de app.

Daarom hebt u enerzijds een marketingconcept voor uw merk nodig en anderzijds een volledig nieuwe customer journey: Een volledig nieuwe customer journey, als “alles” in een app plaatsvindt. Het klanttraject is het pad dat de gebruiker aflegt van acquisitie tot lead (gewenste conclusie, van nieuwsbrief tot productverkoop). Ter vergelijking: iemand zoekt een product op Google, klikt er op, komt in e-commerce, legt een product in het winkelwagentje, registreert zich als klant en betaalt.

  1. Marketingconcept
  2. Klantreis

Naast WeChat zijn er nog andere apps die een groot deel van de bevolking actief gebruikt. Hier volgt een kort overzicht van de top 10 sociale netwerken in China:

  1. WeChat – 78%
  2. Sina Weibo – 56%
  3. Baidu Tieba – 50%
  4. Xiaohongshu – 39 %
  5. Tencent Weibo – 36%
  6. Kuaishou – 32%
  7. Douban – 23%
  8. Douyu – 20%
  9. LinkedIn – 20%
  10. Meitu – 15%

Oplossingen voor Duitse bedrijven in China

Oplossingen voor Duitse bedrijven in China zijn altijd individueel – voor markttoegang, of het nu fysiek of alleen mediaal is, is er geen eenvoudig 1-2-3 stappenplan dat de weg wijst. Voor complexere producten zijn de oplossingen nog individueler, bijvoorbeeld voor bedrijven in de machine- en installatiebouw. Hier is het niet langer voldoende om “alleen” advertenties te plaatsen.

Daarom is de allereerste stap een gesprek. Wat zijn uw / jou:

  • Assortiment, producten en A-producten
  • Doelgroep
  • Bedrijf en structuur
  • Personeel en capaciteiten
  • Concurrentie en lokale concurrentie
  • Belangrijke marktcijfers ter plaatse

Hieruit worden de eerste strategieën geformuleerd, van pure e-commerce marketing, tot lokale partners ter plaatse, met distributiestructuren.

Maar voordat we te ver in de zaak duiken, laten we teruggaan naar de basis.

Beheer van marktbelemmeringen en communicatie

China is, zoals u ongetwijfeld weet, een zeer gereglementeerd land en acties moeten van tevoren worden uitgedacht. Anders dan in de Europese Unie of in Duitsland heb je voor veel marketing en reclame lokale partners nodig.

Ons bureau moest in de eerste weken van het gerichte werk in China ook met veel partners communiceren om vertrouwen te wekken. Alleen op die manier kregen wij de juiste goedkeuringen, bijvoorbeeld voor advertenties in afzonderlijke apps, of de mogelijkheid om ter plaatse samen te werken met lokale partners en hun systeem en/of structuren.

De markttoegang zelf is veel moeilijker dan bijvoorbeeld een reclamecampagne in Frankrijk, een direct buurland en lid van de Europese Unie. Vooral wanneer het erom gaat miljoenen mensen te bereiken met een boodschap als een bedrijf met een reclamebudget, wordt niet twee maar drie keer zoveel aandacht besteed aan de campagne(s).

Met name de platforms die in China gevestigd zijn, willen zich op deze manier tegen mogelijke inbreuken beschermen. De selectie van reclamepartners is dan ook zeer selectief. Hoe langer men als marketingbureau in China actief is, hoe meer vrijheid en wensen worden goedgekeurd.

Social Media One: Brug naar VS & China

Marketing agentschap: 3-punten strategie

Ons marketingbureau is sinds 2018 gespecialiseerd in wereldwijde marketing. Met een focus op digitale media en performance marketing. Onze diensten omvatten social media marketing, maar ook native advertising en search engine advertising. Onze cliënten zijn dus aanwezig in alle nieuwe, belangrijke media.

Hoe werken we?

Marketingconcept en -strategie

Onze strategie is gebaseerd op drie punten: In de eerste plaats reclame (nieuwe mensen), in de tweede stap reclame op trefwoorden (geïnteresseerde/zoekende mensen) en voor geïnteresseerde mensen referral marketing (mensen controleren).

  1. Reclame (nieuwe mensen)
  2. Adverteren op trefwoorden (geïnteresseerde / zoekende personen)
  3. Doorverwijzingsmarketing (beoordelende personen)

Het doel is om alle potentiële kopers te bereiken. Hoe bereiken we dit doel voor onze cliënten? We vertrouwen vooral op digitale marketing, state-of-the-art in de jaren 20.

  1. Sociale media – inhoud marketing en reclame
  2. Zoekmachines – Adverteren op trefwoorden
  3. Blogs, tijdschriften en online portalen – aanbevelingsmarketing

Dit zijn de kernelementen van onze marketingstrategieën, ook in China. Hiermee worden potentiële geïnteresseerden, op alle belangrijke punten, aangesproken en ook weer aangesproken(social ads / remarketing).

1) Via reclame bereikt u mensen voor uw bedrijf en uw producten die er nog niet mee in contact zijn geweest. Via 2) advertenties in zoekmachines worden mensen aangesproken die op dat moment actief op zoek zijn naar concrete informatie. In een volgende stap (3) doen we een beroep op aanbevelingsmarketing, bijvoorbeeld via tests door bloggers, vergelijkingen, testimonials in tijdschriften en op onlineportalen.

Online eerst: complementaire offline methoden

Daarnaast zijn er nog andere methoden en strategieën, afhankelijk van welke strategie is uitgewerkt voor het desbetreffende bedrijf of het afzonderlijke product en de campagne. Dit kunnen bijvoorbeeld posters zijn, gedrukt en in de straten van de steden Shanghai en Beijing, of ook influencer marketing acties, d.w.z. reputatiemarketing, door voorstanders van het merk. In China worden trends snel opgepikt, dus virtuele beïnvloeders maken ook deel uit van de mix. Met name deze lokale multiplicatoren zorgen ervoor dat een campagne niet alleen wordt gezien, maar ook werkelijk wordt waargenomen, als relevante informatie, voor de potentiële klant ter plaatse.

Een bedrijf starten in China: Bedrijven (Lijst)

Een bedrijf opzetten in China? Deze vraag komt vrij vaak aan de orde bij bedrijven die naar China willen uitbreiden. In Europa is men er, net als in Amerika, aan gewend dat het oprichten van een bedrijf voor activiteiten op de lokale markt betrekkelijk eenvoudig is. In China is het echter zo dat telkens wanneer een buitenlander een bedrijf opricht, er een Chinese partner bij betrokken moet zijn.

Verdere informatie over de bedrijfsmodellen is hier te vinden (extern).

  • Bureau van vertegenwoordiging
  • Vennootschap met uitsluitend buitenlandse participatie (WFOE)
  • Buitenlandse handelsmaatschappijen (FICE)
  • Joint venture – joint venture
  • Samenwerkingsverbanden met buitenlandse partners (“Foreign Invested Partnerships”)
  • Takken

Contact en contactpersonen

Hebt u vragen, ideeën of bent u reeds een specifiek project aan het plannen en op zoek naar ondersteuning en oplossingen? Neem contact op met onze contactpersonen voor China.